donderdag 1 juni 2023

Pensioen - haal ik dat?

Las een artikel in Trouw over mensen die of vervroegd met pensioen zijn gegaan of gedeeltelijk. En hoe ze nu hun tijd indelen.

Toevallig had ik het met een vriendin erover die binnenkort 65 wordt wat zij wil en gaat doen. Ook zij denkt na over haar opties. Haar man is onlangs met pensioen gegaan. En doet nu vrijwilligerswerk en kan meer tijd aan wielrennen besteden. En aan hun kleinkind - sinds kort geboren.

Keek een paar dagen terug hoe lang ik nog moet werken om een volledig pensioen en AOW te krijgen (en op te bouwen). Nog 4 jaar en 5 maanden.  Dat vond ik nog meevallen. Want hoe snel vliegt de tijd voorbij. 


Image by Gerd Altmann from Pixabay



Keek nog even op mijn blog waar ik was 4,5 jaar geleden. Hoe ik toen in het leven stond. Niet veel anders dan nu, maar met nog maar 1 kleinkind. Geen baan, druk op zoek naar werk en wist nog niet dat ik eind van dat jaar iets zou vinden. 

Dus mij nu al zorgen maken over hoe dat 'dan' zou moeten en eruit zou zien. Volslagen zinloos. Volgens sommigen breekt de pleuris hier binnenkort ook uit. Las in dat krantenartikel dat iemand kanker kreeg en gelukkig wel hersteld is, maar daardoor anders tegen de materie aankijkt. 

En een check gedaan op Mijnpensioenoverzicht.nl. Ook verhelderend, want wat ik zou kunnen krijgen totaal is in mijn ogen luxe. Want weet ook hoe ik van minder dan euro 1.000,-- netto in de maand moest rondkomen. Geen feestje, maar het lukte wel. 

Heb geen koopwoning, dus ook geen geld uit de stenen te halen. Dus dan nog wel woonlasten. Nu heb ik onlangs de offerte getekend voor zonnepanelen. Dat stimuleert onze woningbouwvereniging en de daken in mijn wijk werden steeds 'donkerder', want bedekt met zonnepanelen. Bij een paar mensen navraag gedaan of ze veel merken hiervan in hun energiekosten, en ja, altijd een positief antwoord. Lagere energiekosten. Die panelen huur ik dan, dus zal wel een beetje break-even zijn, maar dan nog is het goed voor het milieu. Ook niet onbelangrijk.

Leek me ook met het oog op lagere lasten in de toekomst (niet meer op gas koken straks) een goed besluit. 

Maar niemand weet wat er over 4 jaar en 5 maanden nog staat te gebeuren in ons leven, in mijn leven. Dus al te veel zorgen maakte ik me sowieso al nooit. En dat 'mooie' pensioen is alleen mooi als ik inderdaad nog 4 jaar en 5 maanden blijf werken en pensioen opbouw. Stel dat ik geen baan meer heb straks (grote optie), dan ziet dat toekomstplaatje er toch weer helemaal anders uit. 

(P.S.: ze komen morgen al voor de schouw voor mijn zonnepanelen. Supersnel zeg, had gerekend ergens in de herfst!)


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook ik heb me nooit druk gemaakt wat ik na mijn 65ste en zoveel maanden op mijn rekening gestort zou krijgen.
Niet omdat ik geld zat heb maar omdat we jarenlang met 2 kinderen van een minimuminkomen geleefd hebben en dat ging goed!
Nu hebben we alleen AOW maar gelukkig geen woonlasten en ons spaargeld wordt alleen gebruikt voor onze jaarlijkse reis naar Australië. Daar wonen onze kinderen en kleinkinderen.
Thwa

Anoniem zei

Nou, klinkt toch wel goed, hoor!

Wat je over 4,5 jaar aan pensioen gaat krijgen, dat heb je toch al wel voor het grootste deel inmiddels opgebouwd. Een klein deel bouw je nog in de komende 4,5 jaar op. Ik zou zeggen dat je nu toch al wel op 80-90% van het eindbedrag de rechten hebt opgebouwd.

Je zou misschien eens kunnen gaan kijken of je ook een half jaar of een jaar eerder met pensioen kunt. Veel pensioenfondsen staan dat toe. Natuurlijk wordt de uitkering na officiële pensioenleeftijd dan wat lager, maar misschien is dat in jouw geval geen probleem?
En stel dat je er achter komt dat het zou kúnnen, dan wil het natuurlijk niet zeggen dat je het moet doen, maar dat geeft dat je misschien wel wat meer rust in de komende jaren. Dan weet je dat eventueel ontslag niet 4,5 jaar problemen op gaat leveren, maar bijvoorbeeld "maar" 3,5 jaar.

Onze zonnepanelen komen ook hopelijk binnenkort. Mijn schoonmoeder woont in een huis van de woningbouwvereniging wat ongeveer 8 jaar geleden enorm opgeknapt is - isolatie, zonneboiler, enz en heeft daardoor gwl-lasten van ongeveer 50 euro per maand, ook in de afgelopen winter.

Anoniem zei

Je hebt inderdaad als het goed is nu het meeste al ingelegd. Je kunt via mijn pensioenoverzicht zien hoeveel je krijgt vanaf je pensioendatum als je nu stopt met werken. Als ik het me goed herinner staat het onder het tabblad 'pensioen als je werkloos wordt'.

En ik zag van de week dat je ook kunt zien welke bedragen je krijgt als je je pensioen één of twee jaren eerder laat beginnen of juist een jaar later.

Anoniem zei

Onze woningbouwvereniging verbiedt zonnepanelen...die idioten. Dus ik koop een plug&play paneeltje(twee keer zo duur als iets op je dak uiteindelijk), en ik heb in een coöporatie een aandeel zonnepanelen. Ik kook op inductie. Geen auto en vlieg niet. Tot zover mijn bijdrage aan het milieu.
Die pensioenleeftijd haal ik niet...dus ik probeer het in hier en nu fijn te hebben.

Nicole Orriëns zei

Het lijkt mij ook een fijn en geruststellende idee om te weten dat je het ook met 1000 euro per maand kunt redden. Mijn man hoopt volgend jaar 1 dag minder te gaan werken. Ik denk dat je sommige dingen inderdaad gewoon moet doen, en niet moet wachten 'tot later'.