vrijdag 29 juli 2022

Flex

Omdat ik nu elke werkdag op mijn werkplek wordt verwacht, nam ik een maandabonnement voor en de treinrit bij de NS en voor de busrit bij de plaatselijke bus-aanbieder. Dure grap, maar gelukkig worden de kosten op basis van OV volledig vergoed. 

Vond het raar dat elke keer als ik incheckte bij de NS-poortjes er stond "reizen op rekening". Zou verwachten dat ik iets zou zien van 'abonnement'. 

Kreeg al visioenen van een hoge rekening achteraf, want met het aangaan van dit abonnement verviel het oude, vooraf te betalen met korting. Die optie bestaat niet meer en eenmaal eraf, kan je niet meer terug naar de oude situatie. Dus alleen maar Flex kan je zijn met de trein.


Afbeelding van Alexa via Pixabay 



Toch maar even gebeld, want de uitleg bij het aangaan en bevestiging van het abonnement was me niet helemaal duidelijk hoe dit werkt in combinatie met het reizen met de bus en dat aparte abonnement.

"Oh..ja, bij zo'n soort abonnement (dat Flex-achtige) gaat de NS voor. Dus dat betekent dat u voor de bus of metro ook achteraf zou moeten afrekenen. Dus moest ik die Flex eraf laten halen, zodat mijn busabonnement wel gespot werd en mocht ik buiten de vaste abonnement route voor bus of trein gaan reizen, dan was het advies om daar toch ook saldo voor op de OV card te laden. Want dat was nu teruggeboekt. 
Dus ook maar daarna direct gedaan. Moet ik met spoed richting mijn moeder of zo, dan kan dat.

Leuker kunnen ze het ook bij de NS niet maken. Ik wil graag controle houden vooral of ik zo'n reisje kan maken en stort dus wel geld op de card, zodat ik zeker weet dat ik niet 'opeens' nog een rekening krijg waar ik geen rekening mee had gehouden. Oh ja...even naar ....gereisd. Helemaal vergeten.

Heb ik verder ook nog digitale kaartjes van een aanbieding hier in de regio. Dat iedere busrit maar 1,50 kost. Die staan dan weer op mijn telefoon en was al drama omdat de scanner tot 4 x toe niks kon lezen. En ja, op de hoogste helderheid gezet mijn telefoon. En de chauffeur het wel geloofde en ik kon gaan zitten. Het gaat dan om een setje van 6 kaartjes. Had ik voor de vakantietijd aangeschaft, dan kan ik relatief goedkoop met de toeristenbus naar de hoofdstad.

Soms word ik wel moe van mijn gedoe. Laat toch! Maar wil echt grip op mijn geld blijven houden en "laat toch" zou een extra rekening van rond de euro 400,-- betekenen, dus daar wil ik wel even voor aan de telefoon hangen. Heeeeeeeel lang in de wacht.

Maar ja; toch geen leven.

Administratie weer bijgewerkt. Werd van de week nog een beetje uitgelachen toen ik tijdens een demonstratie van een soort administratie/budget software app vroeg op welk platform dit werkt en tot hoe oud men nog ondersteunt. Nou....wie heeft er dan nog zo'n oude telefoon! Tsja. ik dus, sprak de zuinige oude muts. Dat onze cliënten helaas hun geld maar al te graag aan de nieuwste mobiele telefoons uitgaven en dito dure abonnementen, betekent nog niet dat dit ook verstandig is. En dan mensen die dit niet willen toch op kosten jagen, want de software ondersteunt deze oude meuk niet meer. Maar goed; het interesseert mij niet echt of ik model 3 of 300 heb, als alle apps die ik echt nodig heb, maar werken. En dat doen sommige niet meer, dus ik moet wel upgraden binnenkort. 

Bracht mijn nieuwe schoenen die toch niet echt goed zitten, want schuurplekken, toch terug. Dat bedacht ik dus gisterenavond. Niet het er maar mee doen. Dat het beste is om ze terug te sturen. Wat moet ik met 'bijna goed' of erger dat ik denk 'goed genoeg'. Nee, neee, neee. Niet doen. (Komen al die jaren dat ik moest doen met de schoenen van nichtjes en vooral moest horen dat het zulke dure schoenen waren).

Was ik eigenlijk te laat mee gaf de heer achter de kassa van de fysieke winkel aan. Wel 1 hele dag. Gaf aan dat ik werk en niet eerder gelegenheid had. Gelukkig had ik de factuur en de doos bewaard. En uiteindelijk, na nog een keer horen dat ik eigenlijk te laat was (onschuldig blijven kijken en blijven denken dat ik ze terug wil sturen!), mijn geld terug. (Computer says no denken helpt ook).

Nog gekeken in andere winkels voor schoenen, maar had niet echt zin om te gaan shoppen en al helemaal niet in schoenen passen. Nooit eigenlijk hahah. Daarom heb ik ook niet een heel groot assortiment schoenen. Ook een beetje moe, want slecht geslapen, een paar keer kramp in mijn kuit gehad. 

Heerlijk vooruitzicht dat het straks weer weekend is. Niet zo vroeg op en niet op de klok kijkend hopen dat deze trein ook niet te kort is, er helemaal niet is door te weinig personeel. Dus geniet ik dan maar van de ene keer met de boemel, de andere keer met een intercity, een beetje varieren. Omdat het kan. 

Drukke werkdag en dan ook nog eens een bespreking waarvoor ik moest reizen en aangekomen bleek dat degene die de vergadering had belegd ruim een half uur later kon. Pfffffff.. Voor niets gehaast. 









6 opmerkingen:

nicole orriens zei

Wat een gedoe met dat abonnement zeg. Goed dat je er toch even achteraan belde. Het klinkt ingewikkeld. Ik ben ook nooit goed in dat soort dingen.

Luz zei

Pfffff ingewikkeld allemaal.
Word al moe bij het lezen.

Anoniem zei

Welkemaat schoenen draag je?

Iris Papilio zei

Ingewikkeld allemaal, ik was je al snel kwijt hoor.
Hoe doen toeristen dan in hemelsnaam... als het voor de eigen burgers al zo lastig is.

Elly zei

Dat vraag ik me ook vaak af. Ik was laatst in Lille. Stedentrip. En ik was prettig verrast. Het o.v. en musea waren spotgoedkoop.

mrs H. te B. zei

Ik weet het, OVgedoe.... Ik bedacht laatst dat ik, als ik mijn flex abonnement tijdelijk zou omzetten in korting, ik best naar het feestje van een vriendin kon... Lag de ns_site er dagen / wekenlang uit, dacht ik 'laat maar', ging ik toch naar haar feest _ om me achteraf rot schrikken van de rekening...