zondag 25 oktober 2020

Budgetteren kun je leren

Bezig met de begroting voor 2021. 

Weer een heel nieuw Excel-overzicht, met diverse tabbladen gemaakt voor het nieuwe jaar. Dat nu doen levert me inzicht op om straks niet te zeggen dat ik "Opeens" een rekening kreeg. 

Wat zijn/blijven de vaste lasten, waar kan ik nog schrappen. Heb ik nog genoeg reserves om grote apparaten te vervangen als ze het komende jaar stuk gaan. Analyse van waar ik geld teveel uitgeef (wat grappig is, want ik zou in principe klant van de voedselbank kunnen zijn). Waar zitten de lekken. Zorg ervoor dat je juist niet teveel spaargeld hebt, want anders moet je ook komende jaar wel gemeentelijke- en waterschapsbelasting betalen, zoals dit jaar helaas. 
Waarvan 'men' altijd zegt dat iemand met een inkomen op bijstandsniveau lekker alles kwijtgescholden krijgt. Nou niet dus.

Maar altijd goed om weer te kijken of de zaken die ik voorspelde uit zijn gekomen of dat het wel meeviel en goed is verlopen.

Kijk altijd naar:

Abonnementen
Energiekosten
Ziektekostenverzekering
Reserves/afschrijvingen
Goede doelen
Toeslagen; zet ze vooral niet te hoog. Beter dat ik het jaar erop wat geld krijg, dan ik een heel jaar moet terugbetalen en me te rijk heb gerekend. Been there got the T-shirt namelijk.
En soms levert juist iets wel uitgeven, weer belastingvoordeel het jaar erop op. 


Foto van Pixabay



Had toevallig deze maand een cliënt op mijn vrijwilligerswerk die wel van 4 jaar ieder jaar alles terug aan het betalen was van Toeslagen en door de bedragen het bos niet meer zag. Wat ik snap. Het is ook een wirwar en de bedragen waar zij op uitkwam, klopten niet met de bedragen die de Belastingdienst opnoemde. Oh ja...er waren ook verrekeningen geweest. Van meer dan 4 jaar terug. Voor iemand die met een schoenendoos met brieven komt is dit niet meer te begrijpen. 

Voor iemand zonder schoenendoos ook trouwens.









4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zou verplicht vak op school moeten zijn.

guusje zei

Helemaal met Vlasje eens.

Iris Papilio zei

Zijn lastige dingen als je het niet op orde kunt krijgen...

Kliefje zei

Bijzonder dat mensen het zo ver laten komen, ik ken er zó veel. Sneu, want het geeft zoveel onrust.