dinsdag 6 september 2022

We need to talk about Cosby

Uitstekende serie van documentaires over Bill Cosby. Waar komt hij vandaan, wat is zijn betekenis en wat is die betekenis nu nog nadat we weten wat hij gedaan heeft (en daarvoor veroordeeld is).

Te zien nog op NPO Start.



De auto-biografie van Will Smith aan het lezen. Was ermee gestopt toen het incident met die klap tijdens de Oscars plaatsvond. Net de hoofdstukken aan het lezen hoe hij perse niet zoals zijn vader zou zijn, gewelddadig. Perse niet. Hij doet het anders. Hij is anders. Hij is beter.

Nou, niet dus.

En toen moest ik dat boek even wegleggen, want het gebrek aan zelfkennis vond ik stuitend.

Maar heb wel een enorm zwak voor hem (Smith) want mijn zoon lijkt qua uiterlijk enorm op hem. En ook een zwak voor Cosby, een soort van rolmodel voor iemand die het 'goede' doet. De juiste keuzes maakt. Een rolmodel. Maar, zo blijkt uit die documentaire, ook een kant heeft die juist door dat imago, enorm tot ontwikkeling kon komen en heel lang verborgen bleef. Want zo'n prettige aardige leuke nette vent toch? Die doen dat soort dingen toch niet?

De boze wolf ligt niet in het donkere bos te wachten, maar juist in alle openheid van het gewone leven ligt hij op de loer. Die aardige oom. Die broer die elke zondag voorin de kerk zit. Die aardige trainer. Het rolmodel voor heel veel mensen op tv, bij de politie, op school of op je werk. 







6 opmerkingen:

Anoniem zei

En dat verborgene is nu juist het gevaar ,want we denken die mensen te kennen. We zien ze toch in de openbaarheid .We zien toch welke goeie dingen zij doen. Hoe open en vriendelijk ze zijn. We zijn fan van ze , we gaan naar hun films ,concerten enz. En toch is veel nep, gespeeld. DAarom vind ik het ook zo bijzonder dat bn'rs zogenaamde realityshowa hebben, want hoe oprecht en echt ben je als je weet dat er een camera op je gericht is? Hoeveel laat je in een autobiografie van jezelf zien? Waarom zijn er mensen die geloven dat zij oprecht zijn? Want je denkt iemand te kennen op basis van wat zij ons laten zien. En hoe vaak komt het niet voor dat je zelfs bij mensen in je directe omgeving die je denkt te kennen , vaak al jaren achteraf moet bekennen dat je iemand eigenlik nooit helemaal kent. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een collegaatje van mij die er na meer dan 20 jaar achterkomt dat haar nu ex hun dochters in hun jeugd misbruikt heeft. Hij was haar eerste vriendje, ze kende hem al vanf de lagere school. Ze had haar hand voor hem in het vuur gestoken. Nu leeft ze met een enorm schuldgevoel, ik had het moeten zien, hoe heb ik dat niet kunnen zien? En hoewel iedereen in haar omgeving haar blijft vertellen dat zij zich niet schuldig hoeft te voelen inclusief haar dochters, zal zij dat schuldgevoel altijd houden en is haar vertrouwen in mensen behoorlijk gedaald. Johmar

izerina zei

Het is ook moeilijk zoiets te herkennen. Zeker als het zo'n "aardige"man is

ella zei

Ik denk dat zo vaak als ik b.v op een terrasje naar mensen zit te kijken; wat hebben die allemaal wel of niet uitgespookt? Aan de buitenkant zien ze er heel normaal uit maar ondertussen..........
Groeten Ella.

pourquoi pas ??? zei

Jouw zoon is veel knapper.

Alice K. zei

Ik heb de documentaire over Cosby ook gezien. Ik was een grote fan van de Cosby show. In mijn jeugd naar gekeken. Later op DVD aangeschaft en met onze kinderen naar gekeken. Kan die DVD's nu wel weggooien... Geen plezier meer in.

Wat een doortrapte misdadiger. Geloof in de mensheid weer verder gedaald. Les is wel duidelijk: macht maakt misbruik mogelijk. Nooit te goed van vertrouwen zijn. Altijd vinger aan de pols houden. Elkaar in de gaten houden of alles wel goed gaat. Want de gelegenheid maakt de dief. Geldt voor ons allen als mensen.

Documentaire deed me ook denken aan Michael Jackson, die was ook zo aardig...

Groeten, Alice K.

Anoniem zei

Mijn dochter belde gisteren. Zij had een coach die haar begeleide met haar administratie en verdere dingen waar ze tegenaan liep. Ze had tijdelijk een andere coach omdat haar vaste coach 4 weken vakantie had. Die zou eigenlijk volgende week weer terugkomen, maar nu werd zij gebeld door de instantie die werkgever is van de coach. Hij komt niet meer terug , is ontslagen en of zij misschien klachten over hem had, want hij word beticht van grensoverschijdend gedrag. Mijn dochter was behoorlijk van slag, want zij was juist heel blij met hem en had nooit het gevoel gehad dat er iets niet klopte . Zelf had ik hem ook een keer ontmoet en totaal niet het gevoel gehad dat zijn gedrag onbetamelijk was en als mijn dochter zich ongemakkelijk had gevoeld bij hem dan had zij het er zeker met mij over gehad. Ook de werkgever van mijn dochter had hem ontmoet en na afloop tegen mijn dochter gezegd, wat een aardige vent.