dinsdag 18 oktober 2022

Organiseren

Methodisch(er) is naar aanleiding van het me verbazen en ergeren aan de volle kasten, lades en andere opbergruimtes bij mijn moeder in huis, me op mijn eigen huis te concentreren en kijken hoe ik zelf dingen daar kan verbeteren. Kan best zijn dat mijn dochter zich weer aan mij ergert. Met mijn te volle kasten. En alles uit het jaar kruik nog te voorschijn kunnen toveren. 

Daarvoor kijk ik dan altijd graag naar verschillende opruimtips online. Maar ook bij diegenen die een beetje out of the box (veeeeel boxen) kunnen denken en niet direct je verplichten om direct alles weg te gooien en wat je over mag houden (twee dingen) in mooie mandjes, dozen etc te stoppen en eerst te knuffelen of zo.
Kijk naar wat je wil, naar hoe bijvoorbeeld je ideale keukenla (leeg hahaha) eruit zou moeten zien. Hoe kan je dat voor elkaar krijgen? 

Uiteindelijk is er maar 1 geheim; begin gewoon!

Mijn keukenla leek georganiseerd, maar bij het leeghalen van die la, bleek dat er 367 binders voor vuilniszakken in lagen, 4700 clipjes van broodzakken (voor je weet maar nooit), oude plastic zakken die ik nooit meer zou gaan gebruiken, nog meer zaken die er kennelijk al jaren in lagen voor het geval dat, maar dat "geval" was nog nooit aan de orde geweest, dus WEG ermee. Oh ja, en ik spaarde plastic doppen voor iemand op mijn vrijwilligerswerk, maar die werkt al twee jaar niet meer op die locatie. Dus eens kijken of ik daar ook een goede bestemming aan kan geven.

Nu heb ik alleen mijn collectie van pleisters (jemig...kan een heel been (en dat zijn flinke benen he die ik heb) volplakken met pleisters!) en een EHBO-doos, die ook nagekeken moet worden of daar wel inzit wat echt nodig is nog 'over' om die een goede en vooral logische plek te geven. Zat in de keukenla, maar totaal onoverzichtelijk op die manier. 

Misschien moet ik daarvoor in de trapkast een plankje erbij maken. Zeker een doorzichtige doos (Ikea of Action) aanschaffen (of nog even door mijn huis lopen of ik er nog eentje heb staan ergens) en daar alles qua pleisters, indoen. Hou van een systeem aanhouden, dus dan graag wel allemaal hetzelfde soort dozen. Dezelfde uitstraling in ieder geval. Geen ratjetoe. En dat ik direct kan zien wat erin zit en hoeveel. Dan ben ik kennelijk een 'Bee'.

Kan ik er, zoals al die sites doen, nog een mooi label op fröbelen in een fraai handschrift: "Pleisters", maar aangezien de doos doorzichtig is, is dat tamelijk stompzinnig. Er zitten geen bloembollen in tenslotte. Geen doos (behalve ikzelf) in huis, maar wel een lege schoenendoos, dus gebruikte ik die tijdelijk. De keuken is weer netjes en lekker een geordende vrij lege la nu. Nu nog de besteklade aanpakken. Daar had ik al een bestekbak voor gehaald, maar die is nu in gebruik bij de 'rommella'. Die nu georganiseerd is daardoor.

Een opruimcoach-advies. Label de plek in je kast waar de dingen horen te staan. Geef alles een vaste plek. 

Zo stoorde ik me deze week aan de oplaadkabels van mijn telefoons (werk en prive). Die lagen altijd zo voor het grijpen op mijn buffet voor als ik thuiskwam; hop telefoon aan de lader in het stopcontact daar in de buurt. Lelijk. Kan ook in een makkelijk te grijpen mandje/doosje in een la van dat buffet. Nu ook nog dat ding van mijn gehoorapparaten (ook een oplader) weg werken daar. 

Mijn hal(letje) is vrijwel altijd netjes, sinds ik tijdens collectes voor goede doelen veel in de hallen van buurtbewoners mocht spieken en bij sommigen een uitnodigende opgeruimde ruimte zag en bij anderen zooi van schoenen, kranten, sleutels en dingen die mij een onrustig gevoel gaven. Dat maakte dat ik met andere ogen naar mijn eigen entree kon kijken. 
Door dichte schoenenkasten en het schoenenrek aan mijn dochter te geven (haat die open schoenenrekken) ziet het er direct netter uit. Een rekje om mijn tas (1 haak is al genoeg eigenlijk) aan op te hangen maakte ik, een rekje voor de jasjes van de kleinkinderen (op hun hoogte) en alles in een kleur die bij de rest van de hal past. En een sleutelkastje, waar ik de diverse sleutels en toegangskeys inhang, altijd als ik thuiskom. Geen sleutel in mijn jaszak houden of op de tafel neerleggen of op een kastje.  Een vaste plek, een vaste routine. 





Oh organiseren, zo leuk. Kan er uren naar kijken! Welk type opruimer bent jij?










11 opmerkingen:

ella zei

Ik ben m'n huis ook aan het opruimen maar ik merk dat ik de neiging heb om dingen te verplaatsen inplaats van weg te doen dus het schiet niet erg op. Heb nu wel een grote opgeruimde la met alle voorraad aan lampebolletjes, batterijen en oplaadsnoertjes er in en twee doorzichtige :-) plastic bakken met gesorteerde schroeven en spijkers inplaats van allemaal losse bakjes. Het begin is er. Ik vind trouwens dat je erg leuk schrijft ik lees elke dag. Groeten Ella.

Bertiebo zei

Ik ben heel erg van de vaste plaatsen. Heel erg. Ik ruim overigens graag op, ik hou van ordenen. Ik heb heel veel weg gedaan. Niet dat je dat meteen ziet, maar ik wéét dat het zo is.
En verder vind ik dat je toch echt eens na moet denken over een label voor de pleisters. Of voor de theelepeltjes, of... Ga ik ook doen, hahaha

mrs H. te B. zei

Ik ben helaas niet zo'n opruimer.... Een tip voor je doppen: hier kun je die brengen bij een dierenspeciaalzaak, die levert ze in voor de opleiding van geleidehonden. Daar kwam ik ooit toevallig achter, want ik kom nooit IN die winkel, loop er alleen langs als ik mijn eigen boodschappen moet doen.

Anoniem zei

Het type eens per dag leg ik alles waar het hoort. (5 minuten want ik leg eigenlijk niks niet terug) Spul van mijn man mik ik in een mand. Hij is namelijk het type 9 bakjes boter in de koelkast open en dan een 10e openen. Sleutels die op de sleutelplek liggen zijn spoorloos een de portomonee op zijn vaste plek is onzichtbaar.
Ik heb chaos genoeg vanbinnen om opgeruimd te leven. Als ik eerst 3 uur moet opruimen voor ik iets kan doen gebeurt er niets mee. Mijn man had de schuur een bende gemaakt en toen.. deed ik maanden niets in de tuin, ik kon niet eens een emmer vonden.

nicole orriens zei

Ik houd er ook van de boel eens flink op te ruimen en beter te organiseren. Dat geeft zo'n prettig en opgeruimd gevoel daarna. letterlijk en figuurlijk.

pourquoi pas ??? zei

De tip van valhalla ooit was; alles wat je hebt moet je schoonmaken en afstoffen. Toverwoorden voor mij. Heb veel pullen maar alles in dozen. Ik doe veel dingen in schoenendozen. Die bewaar ik en vraag ik aan anderen. In mijn kledingkast het in in een la eentje voor beha's, eentje slips, eentje voor sokken, eentje voor T-shirts zonder mouwen. dozen gratis, soms heel mooi, en geen plastic. Ook voor hobbyspullen en noem maar op.

Anoniem zei

Soms ruim ik op, soms niet. Bij slecht weer ruim ik vaker op dan bij mooi weer. Vandaag dus niet. Ik ga er lekker op uit!
Tip: Koop minder, dan hoef je minder op te ruimen! (En minder weg te gooien, en beter voor de portemonnee).
Marijke

Alice K. zei

Ik word heel blij van orde in de chaos, maar ben helaas niet zo'n bezige bij. En opruimen en schoonmaken moet zo vaaaaaak. Wel een heel goede tip om voor alles een vaste plaats te hebben.... En inderdaad niet te veel spullen te hebben. Want alles wat je hebt moet je ook weer verzorgen... Jouw verhaal van vanochtend werkt wel inspirerend...

Groetjes, Alice K.

Petra zei

Als je nog heel veel dichte doosjes pleisters hebt, kun je ze misschien doneren aan de voedselbank of via gratisoptehalen kwijtraken.

Mevrouw Niekje zei

Ik ben een enorme opruimer én weggooier, mijn man opruimer en indozenstopper. Mijn vader is geen opruimer, zeker geen weggooier en helaas ook geen indozenstopper. Wel een man die graag een voorraadje heeft, of het nu hazelnootpasta is of spijkers... hij heeft overal meer dan genoeg van. Als ik over opruimen begin zegt hij steevast dat ik dat mag doen als hij dood is en dat ik als beloning het huis mag hebben. Daar is geen woord aan gelogen!

Anoniem zei

Ik ben in het voorjaar begonnen met opruimen eh uitruimen moet ik eigenlijk zeggen. Want ik had heel veel spullen in huis omdat wegdoen zo zonde is. Het zijn bruikbare spullen, sommige zijn ook nog eens mooi en tja , je weet maar nooit. Nou geinspireerd door het programma burried alive ben ik tot het inzicht gekomen dat ik niet gelukkig word van die spullen, ze staan in de weg, ik moest opbergbakken kopen om alles in te doen als ik het opgeruimd wilde hebben en dus begon het grote uitruimen. Veel ging naar de kringloop, kledingcontainer, oud papier, glasbak en een deel ook gewoon in de vuilcontainer en ook al ben ik nog niet helemaal klaar , ik ben wel gemotiveerd om te zorgen dat er nog maar weinig nieuwe spullen het huis inkomen. Zie ik vanaf nu spullen op het werk die weggegooid worden maar nog goed zijn mogen ze alleen nog mee als ik ze op weg naar huis gelijk afgeef bij de kringloop en niet weer bij mij in huis eindigen. Mijn dochter die als ik ooit het loodje leg mijn huis zal moeten uitruimen is blij met mijn uitruimactie, want gaf ze laatst toe, mam je word ouder en het zal al moeilijk genoeg zijn als je er ooit niet meer bent, dan zit ik er echt niet op te wachten om spullen uit te moeten zoeken die geen emotionele waarde voor mij hebben. Ze heeft op mijn verzoek wel aangegeven waar zij naar mijn verscheiden waarde aan zou hechten als herrinering aan mij zodat ik die dingen niet wegdoe.En verder? Voor elk ding wat er binnenkomt moet er ook weer iets de deur uit en daardoor voorkom ik niet alleen dat ik weer ga verzamelen , ik ben ook kritischer met het kopen van spullen zodat er eigenlijk vrij weinig gekocht word op dit moment.