woensdag 3 april 2024

Explosief

Vorige week kwam ik uit mijn werk op mijn busstation aan om in de middag thuis te gaan werken. Zag de bus aan komen rijden, en heel fijn, de tussendeur was precies voor mijn neus en ik zag al een lege stoel. 

Toen stormde een peloton Marchechaussees over het plein bij de bushalte, met getrokken wapens en gaven de wachtende passagiers aan dat we WEG moesten. WEG, niet instappen, WEG!!

Wachten wij dus maar een heel eind van de bussen vandaan. En zagen wat er gebeurde.

De passagiers in die bus moesten allemaal hun handen op hun hoofd doen en werden stuk voor stuk gefouilleerd. En opeens was het over en achteraf snap ik ook waarom. Ze namen de verkeerde bus op de korrel en moesten een bus hebben die vanaf dat busstation de andere kant opreed. Alle aandacht ging nu daarheen. Maar dat las ik pas veel later.


Van de week ook een metrostation in Amsterdam (Rokin)  afgesloten vanwege dreiging. 

En een paar maanden terug op mijn werk ook een ontruiming vanwege een bedreigend uitziend pakketje bij ons in de hal. Het duurde uren voordat mijn werkplek werd vrijgegeven en we weer naar binnen mochten. Politie, brandweer en de explosievendienst waren aanwezig.

Je maakt nog eens wat mee. Heeft dit invloed; ben ik nu heel erg op mijn hoede of zelfs angstig? (Oh en nul nazorg he...).

Nee, helemaal niet. Overal kan dit gebeuren en de grootste dreiging is juist in de kleine kring. Van mensen die je kent en het niet verwacht. 

Uiteraard kan op mijn werk gebeuren dat iemand zo uit zijn vel springt dat hij/zij me verbaal bedreigt of erger fysiek aanvalt. In dat geval zijn er alarmknoppen. En lopen er beveiligers rond (de V-tjes noem ik ze altijd en die zijn super-alert). Dus van die potentiele dreiging ben ik me altijd bewust en probeer daarom dus ook die gesprekken zo rustig mogelijk te laten verlopen. Geen extra stress door mij of mijn gedrag bij een cliënt. Maar ja, dan nog weet ik uiteraard niet wat iemand kan triggeren. 

En vandaag op een treinreis terug ook weer een hele treinpolitiemacht op het perron. Maar leek erop dat ze juist iemand hielpen. Wel met heel veel man- en vrouwschappen. Het was ook zo'n beetje laatste trein zag ik.

Veilig thuis, fiets in de schuur en dankbaar zijn dat dit kan. Na middernacht naar huis fietsen, zonder bang om je heen te hoeven kijken. Of bang te zijn dat er een bom op je hoofd valt.










8 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik fiets nooit na middernacht naar huis. Maar als... dan zou ik zeker wel een beetje bangig zijn en in elk geval heel alert. Ook om tien uur trouwens. Zo'n politie/ME-macht in actie heb ik laatst ook een keer meegemaakt en dat maakte indruk.

izerina zei

Jij bent wel bedacht op signalen van "ontploffing"?

Ina zei

Ja, mijn oudste zoon had te maken met die situatie op Rokin op eerste Paasdag. Was naar Haarlem, vrienden ontmoeten op een festival, dus ik heb hem gewaarschuwd dat de NoordZuidlijn niet reed, autoverkeer omgeleid werd, en ook trams omwegen namen. Toen heeft hij maar de bus van Haarlem naar Amstelveen genomen. Het bleek loos alarm, laatste bericht dat ik erover las was dat er iemand was opgepakt voor een valse melding. Tja, in mijn buurt is het ook niet allemaal rozegeur.Plofkraken, overvallen, drillrapmisdaad. Groet, Ine

franca zei

Soms vind ik het allemaal maar eng. Maar ik wil mijn leven daar liever niet te veel door laten beïnvloeden.

johmar zei

Fijn dat er elke dag politie door jouw wijk rijd zei iemand tegen mijn dochter toch een veilig gevoel. Nou zo fijn is dat niet want het betekend dat er heel regelmatig allerlei nare dingen gebeuren. In een paar jaar tijd en schietpartij bij de Mc Donalds een paar honderd meter bij haar vandaan, een steekpartij op het verkeerspunt achter haar flat met als gevolg een bloedspoor voor haar flat. Laatst iemand die op straat lag na een overdosis, bijna dagelijks politie voor de flat schuin tegenover haar. 2 weken geleden de hele avond helicopters boven haar wijk en een zoektocht naar 3 overvallers waar er maar 1 van gevonden is. Toch een heel verschil met mijn wijk waar je zelden politie ziet of hoort. En waar dus maar zelden dingen uit de hand lopen.Mijn dochter gaat sávonds dus zelden alleen de deur uit.Niet dat deze dingen alleen in de avond gebeuren, maar overdag zie je het sneller als er wat aan de hand is.

Luz zei

En dan vind jij jouw leven saai? Ik maak nóóit zoiets mee

pourquoi pas ??? zei

Ik wilde precies zo reageren als Luz; jij een saai leven? Ik maak dit ook nooit mee en gelukkig maar. Wat ontzetten lief die kaart op het juiste moment. Dank je wel, knuffel.

Mirjam Kakelbont zei

Wanneer het voor je neus gebeurt, kijk je vreemd op. Ik stond eens vooraan in de file. De weg was afgezet door de marechaussee. Bewapend, overal busjes. Vond de afleiding wel leuk. Makkelijk praten als alles goed gaat...