zaterdag 20 augustus 2022

Oppassen

Om 07.30 uur stonden ze al voor de deur; de kleindochters. Dus eerst maar even ontbijten samen, want had al aangegeven aan mijn dochter dat ze dat ook wel hier konden doen, dat scheelde haar weer tijd.

Maar groots ontbijten doen ze niet echt. Beetje kluiven op een volkoren bolletje, de oudste liet het staan, maar toen ik vroeg of ze soms een beschuitje wilde; nou graag. Wel drie volkoren beschuiten at ze achter elkaar op. Toen zei ik dat ze nu echt niet meer kon fluiten. Fluiten? Mijn gevoel voor humor begreep ze nog niet helemaal. Droog als een mond vol beschuit.

Daarna opruimen en de dames gingen een beetje kijken wat er lag en waar ze zin in hadden om mee te spelen. Die van bijna 2 is al zo snel verder in ontwikkeling nadat ik haar al weer veel te lang niet zag. Veel praten, maar ook veel spelen en veel nadoen wat haar oudere zus doet. Maar ook zelf dingen bedenken. Spelen met het kleed met de ritsen, koorden, en allerlei vastklip dingen. Open en dicht, open en dicht. Kleren van de Barbie uit en aan. En uit en aan. Met een auto heen en weer rijden.

Oudste gaat lekker een boekje lezen en met lego spelen. Bouwen, fantaseren. Hoef er niet de hele tijd dicht op te zitten, ze fantaseren er lekker op los.  En nul uren schermtijd!! Afgesproken dat we om 09.30 naar de speeltuin gaan (vroeger wil ik de buurt niet aandoen), dan kunnen ze even lekker los en vooral buiten zijn. Vertelde de oudste hoe de klok er dan uit ziet en ze wist precies dus hoe laat het tijd was. Oma, de grote wijzer staat beneden. Gaan we?

Tot 10.20 in de speeltuin geweest. De kleine. En nu even wat fruit (willen ze bijna niet).En wat drinken. Ik koffie. 

Daarna spelen op de trap. Hoog en laag. En hopen dat jongste nu even gaat slapen. Want ze was om 04.00 uur al wakker. Dus bedje in de kamer gemaakt van tuinstoelkussen en haar dekentje. Wil de oudste ook slapen. Hahah...Lekker spelen eigenlijk. Slapen wordt het niet echt.

Ondertussen wandelt de Spin Sebastiaan of zijn zeer grote neef door de kamer. En onder het buffet. Ga daar maar muggen vangen.

Eindelijk rond 13.00 uur valt de jongste in mijn armen (beste methode volgens mijn dochter) in slaap. Oudste is lekker aan het knippen en eet nog een broodje. Fascinerend hoe ze kan opgaan in knippen. Leuke kleine vierkantjes, franje aan die vierkantjes knippen, kleine boekjes maken. Ze geniet van het proces van knippen. Lekker laten tutten, zonder te sturen. 

We keken 3 minuten "Poesjes" van de VPRO, maar ze wilde eigenlijk geen tv kijken. Beter! TV en chrome cast weer uit. Dus verder het stickerboek bekijken, ik kreeg 2 hartjes opgeplakt. Op elke hand eentje. Zo lief! Slapend zusje ook een hartje.

Buiten stoepkrijten. Zusje slaapt nog steeds.

Toch maar naar wc gestuurd, want sinds 07.30 uur niet geweest.

Pas rond 15.00 uur werd ze wakker (gemaakt door ons) 2 yoghurtjes gegeten. 



Naar de grote speeltuin. Drukkend warm. Naar huis. Wat drinken en een volkoren soepstengel. Poffertjes opwarmen (hahah...ik warm uitstekend op) en kinderen blij. Daarna allemaal fruit uit een bakje voorgesneden vers fruit. Nu wel zin erin. En dan is het snel de afgesproken ophaaltijd en belt slechts een kwartiertje later mijn dochter aan. 

Alle stukjes papier, lego duplo, barbiedingen, blokken etc. verzamelen en dan afgepeigerd, maar heel blij op de bank. Stom dat ik te vaak niet besef hoe rijk ik ben. 






8 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat klinkt echt als een superdag. Gr. M

Bertiebo zei

In ieder geval besef je het nu en ook alle andere keren dat je over de meisjes schreef. Leuke foto trouwens

Anoniem zei

Wat een gezellige dag met de kleinkinderen

mrs H. te B. zei

Mooi stel, die meiden! Ik ben jaloers...

izerina zei

Heerlijk,die fantasie van kinderen.

Kliefje zei

<3

pourquoi pas ??? zei

Wat zijn ze al groot zeg. Dat is snel gegaan.

Alice K. zei

Wat een prachtige kleindochters! Heerlijk dat je daar oma voor kunt zijn. En vermoeiend.. 😉

groetjes, Alice K.