vrijdag 5 augustus 2022

Watertekort

Ga altijd al bewust om met mijn kraanwater. Zo heb ik geen tuinslang en kan daardoor ook de tuin niet overmatig bewateren. Gewoon omdat het kan. En ik een kleine tuin heb, dus ook helemaal niet echt nodig. Als het geregend heeft is het gras al snel weer groener dan dat bij de buren. Niet dat het nu geel is. Maar ik sproei dus nooit.

Al het water dat niet gebruikt wordt in de keuken vang ik op, bijvoorbeeld als het water warm moet worden voor de vaat. Die ik trouwens ook maar 1 x per dag doe. Met de hand. De vieze vaat staat in het kastje onder de gootsteen, in de afwasbak. In je uppie maak je niet zoveel afwas en heb ik gekookt in de avond, dan was ik na het eten alles af. Het vaatwater kan daarna ook de tuin in als het afgekoeld is.

Onder de douche vang ik ook het water op, wachtend tot het warm genoeg is. 

Dat opgevangen water gebruik ik dan voor de planten buiten. Of als het een miniplasje is, voor boven het toilet mee door te spoelen. 


Afbeelding van Sven Lachmann via Pixabay 



Zo hoop ik mijn steentje bij te dragen. En ja, zou inderdaad ook minder vaak kunnen douchen. Tijden gedaan toen mijn inkomen heel laag was. Ik douche al kort en voel me pas echt schoon als mijn edele delen even flink met de hogedrukspuit gereinigd zijn. Dat gaat wat minder met een washand. Al gebruik ik al honderd jaar de Indische methode van schoonspoelen op toilet. Met een fles. Als ik het geld zou hebben zou ik een bidet aanleggen. Lekker schoon.

Maar goed; om in De Slimste Mens termen te praten: Wat doet u om bewust met water om te gaan?

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook ik ga bewust om met water. Waarom ? word mij dan gevraagd , het kost toch bijna niets. Een rare redenatie vind ik, dus omdat het goedkoop is mag je het verspillen? Ik ben zuinig met water omdat ik vind dat wat je gebruikt je ten volle moet benutten. Dus vang ik douche water op en spoel dar het toilet mee door, heb ik een regenton en een aantal emmers in mijn tuin die regen opvangen en vang ik het water op als ik iets afspoel of mijn handen was. Vind het nog steeds bijzonder dat er groots ingezet word op verduurzamen qua energieverbruik, maar dat er nog steeds niet standaard met regenwater opvang gebouwd word in nieuwbouwwoningen.Helaas ontbreken mij hier voor de financiele middelen anders had ik dat zelf al gedaan in mijn huis. Johmar

Lot zei

Ik heb 25 jaar bij een NGO gewerkt op het gebied van water en sanitatie in derde wereld landen, dan steek je heel wat op van alles.
Gewoon zuizig ben is dus altijd al. We hebben 3 regentonnen en een grote vierkante container die gevuld is dmv overpompen uit de regentonnen, voorlopig voldoende.
Douchen doe ik 1-2x per week, water komt uit boiler. Als het echt nodig is vang ik ook in de keuken in de aanrecht water op. Maar door leeftijd en lichamelijke klachten niet altijd, moet ook zelf nog paar jaar door.
In de badkamer zitten we met de erfenis van de vorige eigenaar, die had een rare constructie van de afvoer vd wasbak, die ging met een bochtje naar douchputje/ Gesloopt en nu komt het in emmer onder wasbak en daar spoelen we 90% van toiletspoelingen door.
We gebruiken met 2 pers en hond 35 kub water de afgelopen jaren. Erg netjes

Bertiebo zei

ik doe alles wat jij doet en ben uiterst spaarzaam. Ik heb twee regentonnen en als het regent zet ik snel planten en nog een paar emmers buiten. Maar die douche, ik doe het zo snel als ik kan en dat is snel hoor. Maar niet douchen zou nog beter zijn en dat doe ik dus niet

nicole orriens zei

Ik probeer ook zeker te letten op water besparen. We sproeien de tuin niet, en ik heb ook niet zo'n zwembadje buiten.

Maar deze week plaatste ik een post over een sproeier van een boer en dat ik die zo lekker vefrissend vond. En toen werd ik op de vingers getikt dat ik met die post boeren een slechte naam bezorg....

Dat vond ik wel akelig.

Anoniem zei

Je hebt het over vaatwater in de tuin, kan dat ivm de afwasmiddel die erin zit of heb je alleen warm water.

Consumindersingle.blogspot.com

Roelie zei

Wij bewaren het spoelwater van groente etc, gaat allemaal naar de tuin. Ook in de herfst en winter. Tuin grenst aan bos(je), altijd droge grond. Twee regentonnen voor planten water geven, binnen en buiten. Het douchewater vangen we zoveel mogelijk op om wc's door te spoelen. Beneden een gieter om plasjes weg te spoelen. Weinig en kort douchen. Ook water van handenwassen vangen we op Dit alles doen we al jaren . Water is zo kostbaar, daar gaan we zo zuinig mogelijk mee om.

Roelie zei

En zijn de regentonnen vol dan loopt het regenwater van het dak via een paar buizen ook de tuin in. Een soort mini-wadi's

Anoniem zei

Nog even een kleine aanvulling op mijn reactie van gisteren 6.13u. Ik heb gisteravond geprobeerd om het water uit mijn wasmachine ook op te vangen door de afvoerslang in een grote bak te hangen i.p.v. in de afvoerpijp en dat lukte prima. Toch weer ruim 40 liter water om her te gebruiken. Mijn wasmachine staat in mijn badakamer waar ook mijn toilet staat , dus ga ik het water gebruiken om het toilet mee door te spoelen. Johmar

izerina zei

Net als jij loop ik regelmatig met b.v groentenwaswater naar buiten. Wij hebben ook een regenput. Helaas lukt putten niet meer,maar mijn man is ook wel water-bewust en doet het dan