donderdag 4 maart 2021

Kutziekte

 Las dat Jeroen van Merwijk overleden is.






Mooi stukje in het Parool over hem:

Vergevingsgezinder

Plots lukte het Van Merwijk - in de wieg gelegd voor misantropie en zelfhaat - zijn eigen leven in veel vergevingsgezinder licht te zien. Plots bleek hij een ander type mens dan zelf gedacht. "Je wordt door die kanker absoluut liever. Omdat je ook veel meer zachtheid ervaart, ga je die ook teruggeven. Dat is eigenlijk veel beter, had ik veel eerder moeten doen."

De publiciteit rond zijn ziekte leverde hem nog meer goeds op. Zijn schilderwerk vloog plotseling zijn webshop uit, een grote overzichtstentoonstelling is in de maak. Voor zijn theaterwerk kreeg hij een Edison Oeuvreprijs. En zijn belevenissen als kankerpatiënt vervatte hij in een goed verkochte instructiegids: Kanker voor beginners.

De toon was daarin nooit die van de zieke op weg naar zijn laatste ademstoot. Van Merwijk koos voor lucht en humor. "Er valt heel veel te lachen als kankerpatiënt," constateerde hij. "Als je tenminste oog hebt voor het absurde. Maar dat heb ik gelukkig mijn hele leven gehad."








4 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Triest!
Ik vind 'Een Ding' altijd zo'n leuk liedje.

klaproos zei

ahhh ik vind het zo jammer hé, ik heb ik kan j e dromen als herdenkingsliedje van 'm op fb gezet
een kunstenaar is niet meer maar zijn woorden.... gaan nooit verloren :-)

xxx

Marlou zei

Dag Cellie,

ja... we wisten dat hij heel erg ziek was en dan gaat het toch nog zo snel...

Dag Jeroen...💚

Anoniem zei

Het was helaas te verwachten. Kennelijk had hij er minder moeite mee dan wij, de achterblijvers.