dinsdag 9 oktober 2018

Training Day

Alleerst wil ik iedereen bedanken voor de fijne reacties op mijn blog. Dat doet me enorm goed. Zo voel ik me niet zo alleen. Of een domme sukkel.

Kon ik gisteren niet even weggaan, niet eens een boodschapje doen of zo, want er zou een pakketje worden geleverd, afzender onbekend. Ook bij het online checken wanneer het dan wel zou worden aangeleverd, stond er nog steeds 'afzender onbekend'. Ze hadden dit het weekend al geprobeerd aan te bieden, maar toen was ik gezellig met mijn zoon even ergens een kop koffie drinken en bijpraten.

Ondertussen werd de aflevertijd ook nog even veranderd. Van in de ochtend tot vroege middag, tot ergens in de middag. Kon ik dus de hele dag zitten wachten. Op wat?? Ik dacht nog gematigd optimistisch dat het misschien iets voor mijn verjaardag zou zijn, maar ik had niets besteld. Nou dat was wel heel gematigd optimistisch.

Bleek dus een aangetekende brief van de fanclub te zijn, geen leuk pakketje. De uitnodiging voor de afspraak ergens volgende week. Het logo en de naam van de afzender stond gewoon op de voorkant. De postbezorger of het sorteercentrum was te lui om dit te noteren op het "u bent niet thuis" briefje.

Maar wat me opviel dat er in het hele stuk NERGENS een alinea was opgenomen dat de eerste pogingen van de fanclub mij een brief te sturen waren fout gegaan omdat de fanclub zelf mijn adres heeft veranderd. De medewerker met wie ik heb gesproken heeft dat helemaal nergens genoteerd in die brief die de dag na mijn telefoongesprek met hem is verzonden.

De reden waardoor ik dus geen informatie heb ontvangen waar ik moest zijn en hoe laat en met wie. De reden waarom de fanclub besloot mijn uitkering stop te zetten.

Er staat alleen maar een zinnetje in die brief dat ik niet ben verschenen en ik dat mag uitleggen op die afspraak.

Seriously?

Als je me erg kwaad wil maken, dan moet je halve waarheden opschrijven. En/of je werk niet goed doen. Waarmee je de fanclub of jouzelf vrij pleit van ook maar enige aansprakelijkheid voor de gang van zaken. Ze denken zeker dat ik vergeetachtig ben. Oh ja...dat ben ik ook. En gestressed. En onzeker. En bang.
Maar niet dom!

Kanniewaarzijn, maar is toch echt waar.

Wat ik anderen die met de fanclub of andere instanties te maken hebben wil meegeven is dat je altijd, altijd zelf aantekeningen maakt van de gang van zaken en telefoongesprekken en alles bewaard. Alles. En noteer met wie je spreekt. Vraag door. Vage afspraken tellen niet. Wat spreek je concreet af.
Eigenlijk zou je ook nog gesprekken die je voert moeten opnemen - doen zij ook want dat wordt altijd vrolijk gemeld dat 'dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsmogelijkheden'.

Ik ben ook in training. Dus.

Stel nou dat je veel minder snapt van dit soort administratieve procedures en je krijgt hier ook mee te maken. Hoe verwarrend is het dan. En hoe stressvol. Alweer iets wat je niet snapt en je kennelijk 'overvalt'.

En hela hola, door het stoppen van je toch al kleine uitkering (ik zit op bijstandsniveau) kan je als je niet een reservepotje hebt, direct in de problemen komen. Nog meer stress. Dus net - doe ik al jarenlang op dinsdag - de administratie bijgewerkt en 'gelukkig' komen de vaste lasten vrijwel allemaal aan het eind van de maand. Alles is dus betaald tot op heden en geen roodstand of achterstand. Hoera!!!

As we speak, heeft de fanclub nog officieel van mij 8 minuten de tijd om binnen die 24 uur terug te bellen. Hahahaha!!!!!!

En al die tijd - die 24 uur - zit ik met gespitste oren of ik de telefoon wel hoor. Of hij goed genoeg opgeladen is. Of ik pen en papier bij de hand heb om notities te maken. Sta ik niet te lang te douchen, want zo gaat die telefoon natuurlijk. Om gestoord van te worden. En ik hoop niet dat ik in een soort van dwangmatig/neurotisch gedoe afzak. Nee, nee, nee!! Stop daarmee. Zo direct gaat mijn telefoon op stil en MOET ik van mijzelf wat anders doen. Dan de hele dag me met die fanclubperikelen bezighouden.

Don't Make Promises You Can't Keep | Transformed

Toen de brief gisteren was afgeleverd, ben ik maar even heerlijk wat snoeiwerk gaan doen. Met mijn handen werken en direct resultaat zien. Om uit de modus van stress te komen. Ik merkte dat dit al weer aardig aan het opbouwen was. Maar blijf het heel ingewikkeld vinden. Want nu zit ik dus alweer in de 'wacht' modus, want ik zou binnen 24 uur teruggebeld worden.

Heb me al voorgenomen om in ieder geval zelf alles op papier te zetten en op te sturen. Iets wat ik leerde uit mijn werkzame leven. Dat soms mondelinge afspraken 'vergeten' worden en er uiteraard geen getuige van is, dus wie kan bewijzen dat eea wel degelijk is afgesproken.

Zo kwam ik er ooit na een aantal jaren achter dat mijn ingehouden pensioengeld nooit was gestort in een pensioenfonds. Heel hard onderhandeld dat ik graag pensioenopbouw wilde hebben als onderdeel van mijn salarispakket en ook graag nog voor de andere collega's. Na een aantal jaren gaf mijn werkgever aan dat het akkoord was. En dan kom je erachter dat de beste man er niets mee gedaan heeft. Bewust hufterig gedrag, want wel elke maand ingehouden op mijn bruto salaris.

Dus een belofte alleen heeft weinig waarde. "Wij maken het in orde" zegt niks. Kalmeert alleen de lastige client even. 24 uur.









9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoog bullshitgehalte die clubs. In mijn tijd ook. Jij moet alles bewijzen, want zij hebben nooit schuld. De afhankelijkheid van hun cliënten maakt dat zij hun sadistische gang kunnen gaan. Brrrrrrrr! Goed dat jij haar op je tanden toont, al voel je je soms een muisje.

Anoniem zei

Typisch UWV, ooit protest aangetekend tegen een beslissing en er zou een hoorzitting komen, waarvan ik de brief op vrijdag kreeg, dat de maandag erop de hoorzitting plaats zou vinden en ik 10 dagen (dit vet gedrukt) de tijd had om eventueel de tijd te wijzigen.
Bij mijn weten zitten er tussen vrijdag en maandag nog steeds maar 2 dagen en ik kon die maandag niet, dus keurig telefonisch doorgegeven en zou doorgegeven worden, niet dus, om een paar dagen daarna een brief te krijgen, dat ik niet op de hoorzitting verschenen was, dus de klacht geseponeerd was.
Ik zal maar niet vertellen, wat ze mij nog meer geflikt hebben, want pas dan stijgt jouw stressniveau naar onaanvaardbare hoogtes...

Stel voor volgende week een document op van je telefoontjes, je brieven en dan naam en toenaam noemen met wie jij gesproken hebt, de fouten benoemen en er dan heel hoog boven staan, minachting tonen voor de handelwijze en dreigen, dat je dit aankaart met het ministerie, waaronder het UWV valt.
Je denkt misschien, dat dit onzin is, maar ik heb een keer een ministerie aangeschreven over de politie, toch ook niet de eerste de beste in ons landje en ben in het gelijk gesteld door het ministerie met verstrekkende gevolgen voor de politie!

Het UWV heeft mij willens en wetens kapot en murw gemaakt en pas volgend jaar kan ik weer het licht zien, laat het jou niet zover komen en laat je tanden zien.

Als het UWV jou op de korrel heeft, misschien behandelt dezelfde persoon wel jouw dossier, kunnen ze het je heel heel moeilijk maken, want ik lees ook wel verhalen, waar de dossiers juist met coulance behandeld worden.
Pure willekeur dus, maar je zult maar net zo iemand treffen :\

Nogmaals veel sterkte en kracht gewenst!

Groet Lily

Christina zei

neem inderdaad het gesprek op. Dat gebeurt toch wel, dus dat mag jij ook. Het gaat niet om strafrecht en als het tot civiel recht komt is een opgenomen gesprek gewoon geldig en rechtmatig.

En vraag actieve antwoorden terug. Inderdaad SMART zoals iemand al zei, maar ook zoals jij het antwoord horen wilt. Wie belt je terug, of op zijn minst welke afdeling. Wat staat er in de brief. Laat ze in ieder geval mondeling erkennen dat ze fout zitten. Dan kunnen ze daarna dit soort rare brieven schrijven, maar heb jij bewijs. Dat heb je nu ook wel, maar zie het maar eens te krijgen.
Ik ben trouwens opgehouden met anonieme telefoontjes aannemen, dus de fanclub belt mij niet meer succesvol. Heel simpel, ze moeten alles op papier doen. En dat vinden ze vaak niet fijn en niet prettig en dan doen ze minder vaak wat. Zoals je uitnodigen voor vervelende gesprekken.

Anoniem zei

Eigenlijk vind ik het wel tijd dat je je blogs hierover kopieert en naar Kaniewaarzijn op moet sturen, of de Monitor.

En verder wens ik je de allerfijnste week/weekend ooit toe, met lekker weer, en lekker uitwaaien in een bos of in de tuin, wat je maar wilt.

Groet,Greet

Anoniem zei

Ik hoop dat het allemaal goede af loopt. Je was toch pas nog op gesprek geweest?

miekequilt zei

Wat een gedoe. Hoewel ik denk dat je alles goed regelt, toch een idee: kun je een volgende keer misschien zeggen dat je het opgenomen gesprek wilt horen. Want dat zullen ze wel bewaren. Hoe dan ook, je bent niet de enige die zo slecht behandeld wordt. En heel veel mensen leven met je mee. Hopelijk geeft dat steun en sterkte!!

Lot zei

Leesles zouden de medewerkers ook wel mogen krijgen is de ervaring van mijn dochter.

Anoniem zei

4 jaar geleden ook gezeik met de fanclub. Bezwaar aangetekend, geïndoctrineerd dat dat geen zin had, geen kans etc. Toch doorgezet. Hoorzitting geweest, ik had natuurlijk een adviseur bij me, gelukkig. Alle bewijzen gekopieerd, gemaild etc. Uiteindelijk heeft de fanclub mij achterstallig bedrag dat van m'n uitkering was afgetrokken over moeten maken. Dus laat je niet gek maken door die ratten!

pourquoi pas ??? zei

Wat is het toch erg dat je zo beroerd kan voelen door de stress om
zoiets. Ik hoop dat er snel een goede oplossing voor je komt. liefs