vrijdag 24 juli 2020

St. Elmo's Fire

Zat naar een programma over piloten en hun werk bij Easy Jet te kijken en daar zag ik iets wat ik zelf ook heb gezien.

In het Nederlands heet het Sint Elmsvuur, maar de meesten kennen dit als St. Elmo's Fire. Van de gelijknamige film. 

Het is een lichtverschijnsel. Dit verschijnsel treedt op wanneer grote ladingsverschillen worden opgebouwd voordat de ontlading komt. Dan kan het gebeuren dat voorwerpen bij de grond zo sterk geladen worden, dat er (positief) geladen vonken uit weglekken. Dit kan bij uitstekende voorwerpen gebeuren zoals antennes en scheepsmasten. Dit verschijnsel heeft een groen- of blauw-wit-achtige kleur. 
(Bron; Wikipedia)

Zat toen in de cockpit bij mijn zoon op weg naar Spanje en ik werd er door hem op gewezen. Bij de neus van het vliegtuig verschenen allerlei electrische stralen, net als onweer, maar dat was het niet. 

Fascinerend, vooral omdat we in het donker vlogen en het daardoor extra goed te zien was. Passagiers zien dit niet. Een groenige/blauwe kleur. Heel bijzonder dat ik dit mocht meemaken. Alweer jaren terug, maar moest er door dat tv-programma even aan terugdenken.


Oh ja, in de jaren tachtig hoorde je altijd wel ergens een saxofoon klinken in een liedje. Altijd. 





3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat bijzonder dat je dat meemaakte. Lijkt me orachtig

nicole orriens zei

Dat klinkt heel bijzonder! Ik heb het zelf helaas nog nooit mogen zien...

klaproos zei

bijzonder om dat mee te maken,