zondag 12 juli 2020

Zagen

Gisteren kon ik weer in mijn postzegeltuintje bezig zijn. Zonder weggeregend te worden. En merkte hoe fijn en rustgevend het was. Niet uren achter elkaar beulen hoor. Daar ben ik sowieso niet van, want dan heeft iets anders mijn aandacht alweer. Blij dat toen mijn Gardena-stok afbrak, net bij het gedeelte waar je allerlei gereedschappen aan kan koppelen, ik hoppa, zo uit de schuur een nieuwe kon pakken. Had ik vorig jaar op zegeltjes van een supermarkt kunnen halen. En leek me wel slim toen. Ook al was de bestaande stok oud, maar nog prima.

Mijn rozen de uitgebloeide bloemen eraf snoeien, in de hoop dat er weer nieuwe knoppen komen. Door de regen en harde wind was er veel weg. Maar her en der zie ik nog wel knoppen. 

Weer tussen de tegels alle aangewaaide zaadjes van vooral grassen weghalen. Dan ziet het er ook alweer verzorgd uit. En alles wat uitgebloeid is wegsnoeien om nieuwe groei te stimuleren. 

Mijn Noord-Koreaanse buren lieten zien hoe goed zij hun grens bewaken. Alle takken van mijn Japanse (zouden ze ook wel de pest aan hebben, Japanners) Kers die overhingen afgehakt. Natuurlijk gewacht tot ik weg was en toen met bruut geweld even Koreaans gesnoeid. Zo te zien met een manchete.

Kan ik me heel druk om gaan maken, maar ze mogen dit natuurlijk, maar het gaat om de manier waarop. Gewoon nogal geniepig. De manier is om eerst te vragen of IK dit wil doen, omdat ze er last van hebben. Doe ik dan alsnog niets, dan mogen ze zelf aan de gang. 



Want eerder snoeide ik al grote dikke takken, met een takkenzaag op een juist moment voor de boom en deze tak stond ook op het plan. Alles wat overhangt aan hun kant, weghalen.  Maar bij hen is - net als bij De Grote Leider - nooit sprake van overleg. Zij doen gewoon wat ze willen, wanneer zij het willen. En meestal wachten ze daarmee tot ik niet thuis ben. Enfin; Pick your battles. Deze tak stond al in mijn agenda om flink gesnoeid te worden. Dus praktisch gezien scheelt dat mij werk.
Nu ga ik alleen de wond nog even netjes glad afzagen. Want op deze manier kan er eerder rot in de tak komen. En ga er ook wel iets van zeggen. 
Maar het bijzondere is, dat ze dan opeens onze taal niet snappen.

Vanochtend de herhaling van Gardener's world gekeken op de BBC. Heerlijk programma. Ze lieten een vrouw zien die heel veel deed om water te bewaren voor drogere tijden, maar ook slimme beplantingen waardoor bijv. planten in kuipen minder snel uitdrogen. Leerzaam. 

Vanmiddag verheug ik me op de tweede race van de F1. Weer in Oostenrijk. Gisteren bekeek ik de voorrondes om te bepalen wie vanuit welke positie start. Heel erg veel regen viel er, zodat het bijna werd afgelast. 
Verstappen start vandaag op no. 2. Hoop dat zijn auto het langer uithoudt dan vorige week. 

Nu schijnt de zon, dus ik ga mijn tweede kopje koffie heerlijk buiten in de zon drinken, met een geroosterde boterham met roerei erbij. Ideaal zondag-ontbijtje.








6 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig toch die Lumberjack!

Bertiebo zei

Leuk geschreven, het deel over je buren!

Anoniem zei

Heb gisteravond de film Rush gezien. Jij ook.

PetraH zei

Het was een leuke race, toch?

klaproos zei

nou idd cellie, je mag er gerust wat van zeggen, daar heb je geen tolk voor nodig..
dat stiekeme gedoe daar heb ik zo'n hekel aan hé

Firma Fluitekruid zei

Haha, bedankt voor de Lumberjack, altijd weer leuk om hem te horen.