donderdag 26 november 2020

Toeslagen

Valt me altijd op dat mensen die Toeslagen uitvoeren/bedenken/ontwerpen, daar nooit zelf gebruik van hebben gemaakt. Of moeten maken. Of althans; zo komt dat over.

Dat je inkomen zo laag is dat je zonder die toeslagen niet rond komt. Dus ook niet de luxe hebt om te zeggen; ik zie er vanaf en bekijk achteraf wel of ik er recht op kon maken. Want dat is de veiligste manier. 

Wat het betekent om zo afhankelijk te zijn van een systeem wat zich zo tegen je kan keren. De angst dat je toch het hele bedrag mag terugbetalen- duizenden euro's die je niet hebt- , want je maakte promotie. Wat eigenlijk geen promotie is in realiteit, want onder de streep hou je minder over. Of je werkgever dacht aardig te zijn en je een bonus uit te keren. Goed je best gedaan. Oeps..betaal al je toeslagen maar weer terug!

De onkunde en onbegrip ligt 'm hier ook in dat geen enkel Tweede Kamerlid een ervaringsdeskundige is. Sterker nog, veel mensen hebben nooit een laagbetaalde baan gehad en kennen de harde realiteit dus niet echt. Ja, van horen zeggen. En ohohoh wat leven we mee. 
Weet jullie hoe het is als je al je lege flessen moet inleveren om nog boodschappen te kunnen halen? Of ha fijn jongens, we eten pannenkoeken als avondeten. Omdat er niks anders meer te maken valt want je huishoudgeld is al een week op. 

Ohohoh...wat heb ik daar buikpijn van gehad zegt dan een hoge ambtenaar. Niet van de honger of van de stress. Voor de vorm alleen. Want niks mee gedaan. Hooguit een Rennie genomen.

Kan me nog goed herinneren dat ik een aantal jaren geleden op bezoek ging bij enkele Tweede Kamerleden,  die zich bezig hielden met werk en inkomen. Dat zij (Cora van Mora) toen zei dat wij er helemaal niet uitzagen als werkelozen! Net als haar PvdA-collega trouwens. 

Dat zijn dan onze volksvertegenwoordigers. Met weinig realiteitszin. Wat het inderdaad met je doet om elke maand weer te moeten nadenken of het slim is wat je doet, want stel dat.. Geen zorgenloos bestaan en de wetenschap dat het wel goed komt. 

Had ik natuurlijk toen tijdens mijn bezoekjes aan die volksvertegenwoordigers mijn Ma Flodder outfit moeten aandoen, maar die zat in de was. 









7 opmerkingen:

Anoniem zei

De kloof tussen bedenkers en gebruikers is heel groot, inderdaad.

Jeanneke zei

En ook diep, héél diep. Als je erin zit, wordt het je bijna onmogelijk gemaakt omhoog te kijken om daar een mogelijk lichtpuntje / puntje licht te kunnen zien.
Naar de overkant kijken is iets anders dan in de diepte zien.

izerina zei

wat een vreemde opmerking. Hoe zien werklozen er dan uit?

Alice K. zei

Heel ernstig. Dat de betrokken bewindslieden dat niet door hebben hoe mensen daardoor in de schulden raken. En hoe moeilijk het is om daar weer uit te komen. Ik schaam me plaatsvervangend...

mrs H. te B. zei

Werd er ECHT gezegd dat je er niet uitzag als een werkloze? Wat IDIOOT! Zo'n mevrouw ziet dan dus te weinig werklozen - of die werklozen die ze ziet houden hun mond, uit angst voor het stigma wat er voor haar blijkbaar aanhangt... en ja, die hele kinderopvangtoeslagenaffaire: ZO bizar! Iedereen heeft collectief zitten slapen, en niemand die het nodig vond in te grijpen (of: ze lieten zich in slaap sussen, net zo erg of nog erger...)

Goudsjeblommen en geboen zei

Wat een mooie beeldspraak

mirjam kakelbont zei

Ik vind het méér dan schandalig hoe (ex)minister en (ex)secretarissen alles van zich afschuiven! Het doet me denken aan een uitspraak van Koot en Bie: "Het was voor mijn tijd of na mijn tijd. Maar niet tijdens mijn tijd."