maandag 8 november 2021

Vers

Op zaterdag gewoon op werkweektijd wakker en dus maar op tijd uit bed. Lekker de dag beginnen. De was aangezet, mijzelf door de wasstraat gehaald en hoppa, direct ook maar boodschappen halen. In beide zakken een mondkapje (vers gewassen hoor), maar die heb ik altijd wel bij me. In het OV is het nog steeds verplicht en soms in winkels snotteren mensen iets te dichtbij me, dus liever een kleine barriere tussen mij en de snotteraar. Waarschijnlijk helpt het niet heel veel, maar alle beetjes tellen. Want ook een verkoudheidje heb ik geen zin in. 

Je zag iedereen weer even zoeken naar het mondkapje voor ze het winkelcentrum inliepen en sommigen zelfs nog tot in de winkel. Mag ik toch hopen dat dit mondkapje niet al maanden in hun jaszak zat hahah! 

Had zin in verse jus d'orange, maar helaas deed het apparaat in de supermarkt het niet. Er kwam niets uit. Nou ja, 3 druppels. Dan maar niet. Geen behoefte aan een heel net sinaasappels, want die zin komt maar een paar keer per jaar. En doet me denken aan hoe mijn moeder elke dag een glas verse sinaasappelsap drinkt en dat maakt op zo'n elektrisch persding van Philips. 

Lekker om schoon te maken altijd. Maar, toen mijn moeder, aan haar heup was geopereerd en aan de andere ook, een paar jaar later en nog een andere keer zorgverlof voor een ziekenhuisopname, dat echt elke dag wilde bij haar ontbijt op bed. Sta je daar voor 07.00 uur (mijn moeder ontbijt altijd vroeg, toen ook en dat schema mocht echt niet anders; dan ging ze mokken) met je duffe hoofd sinaasappels doormidden te snijden en broembroembroem te persen. Dus de liefde voor verse jus is er een beetje af. Eruit geperst. 

Denk nog even terug aan al die kennissen en vriendinnen die op ziekenbezoek kwamen. Koffie, thee, koekje. Mijn moeder genoot van de aandacht (dat snap ik heel goed) en rekte volgens mij haar periode van revalidatie nog even op. Dacht even aan haar toen ik vanochtend een oudere dame uit mijn buurt achter haar rollator naar de supermarkt zag lopen. Loopt mijn moeder ook nog zoveel 'los' in de buurt? Gaat ze boodschappen halen, neemt ze altijd de fiets aan de hand mee. Voor de fietstassen zegt ze, maar ik denk meer voor een steuntje. Alleen naar de kerk loopt ze zonder fiets. Terwijl ze ook daar voor De Boodschap komt. De rest doet ze met de auto. Fietsen doet ze niet meer.  Maar ooit gevallen op een drukke weg met nieuwe heupen en niet zelf haar fiets meer kunnen optillen, dus ik snap het helemaal. Ben altijd weer dankbaar dat ik wel durf en vooral doe.

Wel goede herinneringen aan verse jus toen ik bij een lieve vriendin logeerde die mij daarmee verraste in de ochtend. Dat vond ik wel heel erg fijn en lekker. Dat iemand dat voor je doet. En haar kippen een eitje produceerden; kakelvers! 

Hoppa! Pak de streekbus en rij naar een stad met een markt waarvan je weet dat er kraampjes staan met naaispul (en dan bedoel ik niet extra hoog geprijsde waren).

Helaas Pindakaas. Nada de Noppes. Alleen maar eetwaren. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. En ook veel volluk op de been. Liep richting busstation tot ik bedacht dat op weg daarheen een mega-stoffenwinkel zit. Hoe kon ik dat nou toch vergeten!

Geslaagd. Stof, boordband en nam ook maar wat patroonpapier mee. Sprak uit hoe blij ik ben dat er in ieder geval nog 1 winkel zit in deze stad die stoffen en habberdasherry verkoopt. Ander is het inderdaad online zaken kopen. Maar ik hou er juist van om even aan een stof te voelen, te verkreuken of het echt kreukvrij is, hoe valt het, is het dikke stof of juist soepel. 

Helemaal voldaan richting huis. Kort bezoekje alweer, maar de focus lag op het vinden van een leuke dikkere tricotstof en spul voor een boordje. Kon helaas geen stof met een eenhoorn vinden, maar daarvan is er genoeg spul in de winkels te vinden. Denk dat mijn smaak nog ergens in de jaren 80 is blijven steken, maar kijk ik in de Knippie uit 1989 en die van dit jaar..mwaoh..zo ouderwets is Oma niet hoor. En anders gooit het kleinkind de jurk maar achterin de kast. 

Pompoen in stukken gesneden en daarna in blokjes en pompoensoep gemaakt. De helft van de blokjes vroor ik in. Het was nogal veel namelijk. 

Alle doe-dingen weer gedaan voor die dag. Die soep pruttelt lekker en straks even de staafmixer erdoor. En dan de soep afmaken met een lepeltje volle yoghurt erop. Kan je ook zure room voor nemen of creme fraiche. Maar had ik niet in huis en dus improviseren. 

Nu even heerlijk naar de F1 kijken. In Mexico dus begint relatief laat. 


Afbeelding van Manu Carrillo via Pixabay 







5 opmerkingen:

izerina zei

Wat zijn er veel fourniturenwinkels verdwenen

Marlou zei

ha Cellie,

mocht je Haarlem bedoelen: de stoffenmarkt is op maandag!
Maar ja... je bent al geslaagd, dus nu niet meer nodig en toch lekker bezig.

Ga vanmiddag ook pompoensoep maken.
Dat invriezen van die blokjes vind ik een top-idee. Het is nogal een een grote pompoen en dat snijden ... zwaar werkje!
Maar de soep is verrukkelijk...

groetjes van Marlou

guusje zei

Heet de stoffenwinkel J S? Ik kom er nooit vanwege het feit dat ik helemaal niks kan op dat gebied, maar ken mijn geboortestad op mijn duimpje.
En ja de G M is op zaterdag niet echt leuk meer. Veel te druk en ja food food food.

Bertiebo zei

En toch hè, gaat er niets boven een vers geperst glaasje sap. Met uitzondering van de periodes dat ik alleen woonde, heb ik het mijn hele leven gedronken. Vroeger deed mijn vader het voor me en nu mijn man. Dus ik snap je moeder best. Overigens met dat schoonmaken valt het wel mee hoor, dat doe ik dan weer.

Nietzomaarzooo zei

Klopt!