zondag 22 januari 2023

Ook al weg!

Dwong mijzelf om in de middag even een andere omgeving te zien en erop uit te gaan, want zat ondertussen al zo'n drie dagen thuis. Aan het werk weliswaar, maar dan zie je niemand. Via Zoom misschien, maar dat is toch anders. 

Hup..bus naar de grote stad in de buurt, want ik moest ook nog een nieuw trekkertje aan de rits van mijn jas hebben, want die was afgebroken. Naar de stoffenwinkel, want daar had ik ooit al eerder zoiets kunnen kopen voor een ander project. Liep vanaf het busstation de stad in.

Dicht! En het pand waar je naar binnen gaat - helemaal leeg! Gelukkig had ik een ingeving om het bij de schoenmaker te proberen; daar was ik net langsgelopen denkend dat ze het daar ook wel zouden hebben want had een tijd terug voor mijn dochter zo'n ding aan een laarsje van kleindochter gefrutst en dat had ze bij een schoenmaker gekocht vertelde ze.

Nog zo'n lekkere ouderwetse schoenmaker. Dus ik vertelde - breedsprakig als ik kan zijn als ik dagen niemand spreek hahah - dat het zo vreemd is dat die stoffenwinkel en de winkel eronder dicht zijn. 


De schoenmaker vertelde dat ze failliet zijn. Hij zocht ondertussen naar een trekkertje en ik kon nog kiezen ook qua model. Inmiddels - hij is vast tandarts geweest in een vorig leven -  had hij al een tangetje gepakt en zei dat ik het restant van het oude trekkertje eraf moest knippen en dat zou hij wel even doen. Zo intiem ben ik jaren niet geweest met een man - hand in mijn jas - en hij maakte daarna ook nog het nieuwe trekkertje eraan. 

Nou ja...wat een service! En sloeg het plaatselijke suffertje open waarin een stukje stond over het dichtgaan van die winkel. 

De laatste stoffenzaak van die grote stad aan het Spaarne. Ook al weg. Stof moet je voelen voor je het koopt (vind ik) en dat kan nu alleen in de buurt bij mij in de Hoofdstad.

Bedankte uitvoerig en liep nog even een rondje door de stad. Altijd leuke winkeltjes. Deed een diepte-investering in een dunschiller. De mijne is heel oud en het handvat rafelt zowat. Maar schilt heerlijk en ligt fijn in de hand. 

Viel me wel op dat de halve stad nu gevuld is met restaurantjes en van die vreettentjes die je in Amsterdam veel ziet. Van die Nutella-shit. Geen aanwinst vind ik. 




7 opmerkingen:

Petra1945 zei

Hier is de fourniturenwinkel - DE fourniturenwinkel, met sjaaltjes en handschoenen en knopen en ritsen en om naamlabels te laten maken en nog véél meer - al twintig jaar exit. Als ik een BH-verwijder moet hebben (lees: ik heb me weer eens een te strak zittende BH laten opdringen in de lingerie-zaak) is er een marktkraam. Eentje. Eenmaal per week, dus niet eens op alle marktdagen...

Anoniem zei

Ook hier in Zwolle sluit binnenkort de laatste stoffenwinkel, ik kwam er weliswaar niet heel vaak, maar toch jammer dat hij weggaat.Want net wat je zegt als ik stof nodig heb wil ik het wel voelen en zeker ook zien want online kun je toch niet echt inschatten of het de juiste kleuren zijn en qua gevoel de juiste stof is. Zelfs als ik iets in de winkel koop vraag ik altijd of ik er ook mee naar buiten mag lopen om de kleuren in daglicht te zien.

mrs H. te B. zei

Ik ben erg dol op Jan de grote kleinvakman (of andersom) in A'dam. Ik kan er niet zo vaak heen, maar een walhalla om rond te snuffelen. Jammer dat dit soort winkels verdwijnen - het motiveert ook niet echt om je kleding etc. zo veel mogelijk te repareren.
Alternatief, ooit opgedoken van een collega (je jas was je toch maar eens de zoveel tijd): een paperclip met wat ducttape als trekker!

KnutzEls zei

Dat is nog eens service. Ook in de stad viel het ons op dat er steeds meer "vreettentjes" komen. Maar echt gezond eten zul je er nauwelijks vinden. Jammer.

Lot zei

In mijn dorpje zit een winkel die drogist, huishoudelijke artikelen, speelgoed, boeken en fournituren verkoopt, nog nooit misgegrepen tot nu toe.
In dorp verderop een kleine stoffen en garenzaakje, je kan er je kont niet keren zo vol staat het maar wel fijn te snuffelen.

Mevrouw Niekje zei

Helaas is dat het lot van veel steden: nieuwe eetzaakjes en fastfoodzaken, de traditionele winkels verdwijnen. Jammer, of is dit wat de jongere generaties willen?

Siebrie zei

Lappenland in Groningen is ook failliet. Gevolg van 'real-time fashion'?