zaterdag 30 mei 2020

Anderhalve decimeter!

Moest er echt op uit, want mijn potgrond was op en ik had een aantal jonge zonnebloemplanten die in een grotere pot moesten. Gekweekt uit zaad. 

Dus snel even naar het winkelcentrumpje om de hoek. En nadenken over wat de beste methode is, want de planten en toebehoren van die supermarkt staan buiten en moet je bij een aparte kassa afrekenen, maar wel verplicht een karretje. Dus sleurhut mee (20 liter potgrond sjouw ik niet echt makkelijk in een boodschappentas). 

Maar man man man...het leek wel Pre-Coronatijd. 


Afbeelding van 272447 via Pixabay 


Een clubje vrouwen stond op anderhalve decimeter met 3 karretjes tegen elkaar aan te kleppen. Kon niemand langs. Mensen flitsten achter mij langs om even snel wat te pakken. Geen geduld meer om te wachten tot ik klaar was (jaahaaaaa...ben zo traag als een slak die in de bocht afremt, maar we hadden afgesproken afstand te houden toch??) maar gedrag als vanouds. Ik, ik en ik. En nu en nu direct. Ik wil het NU!! 
Rennen, vliegen en weer doooorgaan. Wachten hoeft niet meer, wil ik niet. De zon schijnt toch lekker en ik ken toch niemand met Corona??? Ik zie alleen maar lage cijfers, dus het is 'over'.

Wilde eigenlijk weer zo snel mogelijk naar huis. Laat die potgrond maar zitten. Maar dat kon ik mijn plantjes niet aandoen, dus toch maar missie volbracht. 

Nergens staat nog schoonmaakgel. Karretjes zoek je ook maar uit. Elastiek ook nog steeds overal uitverkocht. Gelukkig kreeg ik een kaartje door een aardige medeblogster opgestuurd. Kan ik weer even mee vooruit. Heb een aantal mondkapjes net vandaag richting Scandinavie gestuurd. Erin ook een oranje-achtig exemplaar. Vond ik wel passend. 

Elders in het winkelcentrum hetzelfde 'volle' gevoel. Druk, veel mensen, weinig aandacht voor de 1,5 meter afstand. Lekker met elkaar praten op 1,5 decimeter afstand. 

Ga ik nog heel weinig de hort op. Ik zoek het niet op zeg maar. Het was al een 'overwinning' dat ik wel naar de bieb ging van de week.  Ik zou best naar een tuincentrum willen, maar het volle en drukke en vooral onvoorspelbare gedrag van anderen, houd me tegen. Bovendien is kijken vaak kopen of verleid worden tot toch maar wel kopen en ook dat kan en wil ik niet. En met Pinksteren naar een tuincentrum is vragen om problemen. 

Het schijnt dat er Rekkelijken en Strenge houders aan de regeltjes zijn. Ik ben denk ik wel van de categorie Streng. Maar niet omdat ik bang ben voor mijn eigen hachje, maar meer dat ik mijn naasten niet wil belasten met zorgen om mij. Of ze door nonchalant gedrag van mij een besmetting doorgeef.

Maar ik vergelijk het maar met het klikko gebruik van buren een eindje verderop. Die gooit gewoon zijn tuinafval in de bak die er bij hem - de mijne - voor de deur staat, te wachten op de vuilniswagen, terwijl ik twee huizen verderop in mijn voortuin aan het werken ben. 
Ja, halfvol, dus in feite zeik ik om niets. Betaal er niet meer of minder voor. Maar niet eerst even vragen, maar gewoon doen (ziet ze toch niet), want dat komt hem wel goed uit, want eigen bak eerst (vol).

Je wil wat en zo kan het ook. Heb jij er geen last van en dat buurvrouw misschien nog een bos hout heeft om in haar eigen klikko te werpen...ach...niet mijn probleem. 

Nu HAD ik dat niet (niet om erin te werpen althans) en dan gooi ik het dus wel in mijn Grijze Bak als ik geen plek zou hebben, maar is gewoon huftergedrag. Zonder toestemming dumpen. Van afval of druppels.

Na slechts 2 maanden matiging zijn we echt niet opeens betere en verlichte mensen geworden. Ik ook niet trouwens. 

Wat is de invloed van de afgelopen tijd op jullie?







9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ga nog steeds niet naar winkels en heb weinig fiducie in het verstand van veel medemensen inn deze. Echt nie leuk nie.

Anoniem zei

Gedrag van jaren verander je niet in maanden.
Het is net als met vakantie, dan nemen velen zich ook voor om thuis dingen anders te doen. Hoeveel mensen doen dat daadwerkelijk?

izerina zei

Buiten mensen dicht bij me ervaar ik niet als "gevaarlijk. Wel in een supermarkt/winkel. Ik weet niet of daar goede ventilatie is. Trouwens mensenmassa heb ik altijd al vreselijk gevonden".Wat ik wel erg vind,is dat je bijna nergens naar het toilet kunt. Dus gaan we niet naar "de tent"om mijn tante te zien en ook niet naar de stad. Gelukkig zijn er internetshops voor de nodige zaken.

Lot zei

Ik ga erg twijfelen of ik nog naar de sportschool zal gaan als die weer open is. Inrichting uit het jaar nul en altijd wat bedompt en sommige apparaten hangen met paperclips en ducktape aan elkaar. Wel goedkoop en op maandagmorgen niet druk. Ventilatie twijfel ik dus aan.
In supermarkten is het nog wel rustig omdat er minder karretjes in mogen, op = op is het nog steeds

Mevrouw W. zei

Hier vind ik nog steeds dat er goed opgelet wordt. Nu met de pinksteren zal het wel druk in de winkels zijn en dan zien ze mij daar ook niet. Ik doe mijn boodschappen weer wel als de toeristen en dagjesmensen weg zijn.
Wij gaan over een paar weken een paar daagjes op vakantie. Niet naar Italiƫ zoals de bedoeling geweest was, maar gewoon in Nederland. Maar ja, wij gaan toch weg, net zoals we voorheen deden. Nu zullen de mensen elders niet veel met ons te maken hebben, want wij zijn best wel op ons eigen.

Ik had niet verwacht dat de mensen veranderd zouden zijn na deze periode, dat heb ik ook gelijk vanaf het begin gezegd. Veranderen is te lastig.

Janne zei

De meeste mensen zijn niet veranderd maar ik wel!
Ik zie veel scherper: ik zie nu hoe dom de meeste mensen zijn, hoe zelfzuchtig, hoe hebberig, dat er steeds meer “beste stuurlui” aan wal staan.
Mijn gevoel voor humor wordt sarcastischer en wat ik vroeger voor mezelf hield, zeg ik nu wat vaker hardop!

pourquoi pas ??? zei

Schaam, schaam, wij doen ook weleens tuinafval bij een ander die aan de weg staat. Sorry Cellie.
Zie het trouwens niet als aso moet ik zeggen maar zou het wel vragen als ik de eigenaar buiten zou zien.
Ik denk zo, is bij ons altijd tuinafval, dan komt het goed terecht.

Ben ik verandert? nee ik geloof van niet. Waste mijn handen altijd al heel veel. Zou nooit iets uit koelkast pakken zonder eerst mijn handen te wassen.
Wat Janne opmerkt wist ik al heel lang. Had wel gehoopt dat t anders zou worden maar er moet iets veel ergers gebeuren schijnbaar, en vooral veel en veel minder poen zodat we elkaar weer nodig hebben en elkaar helpen. Het egoisme maakt mij bang.
Ik kan zo blij zijn als ik aan mijn deur een zak met schillen vind voor mijn beestjes of soms zelfs een zak met paardenbloemen. Hoe lief is dat dat mensen aan mij en de beestjes denken.
Haha, zei een keer bedankt tegen een buurman want hij had sla en nog wat andere groenten aan de deur gehangen en het had ons goed gesmaakt, bleek het voor de cavia's te zijn. liefs van mij en ik zal nooit mijn tuinafval in jouw kliko doen. Beloofd.

Zuinigaan (Aaf) zei

Als ik de virologen mag geloven is korte tijd op minder dan 1,5 meter afstand buiten niet zo'n probleem, maar binnen wel! Daarom ga ik hooguit 2x per week naar de supermarkt en bij voorkeur naar een supermarkt waar veel ruimte is. In andere winkels ben ik nog helemaal niet geweest!
In de supermarkt zijn sommige mensen ondanks de ruimte nogal eens slordig met die 1,5 meter. Dat was ca 8 weken geleden nog niet zo, maar nu lopen ze gewoon door en maakt het ze niet meer uit. Niet iedereen hoor, veel mensen zijn wel voorzichtig!

Moestuinfeestje zei

Ik probeer de drukke tijden te vermijden in de supermarkt en de stad en zoveel als mogelijk 1.5 meter afstand te houden. Ik doe gewoon de gebruikelijke dingen, maar probeer wel rekening te houden met anderen. Maar eerlijk gezegd lukt dat niet altijd, onze maatschappij/winkels/winkelstraten zijn daar nu eenmaal niet op ingericht. Ik maak de karretjes niet schoon en draag ook nog geen mondkapje. Eigenlijk gaat hier het leven betrekkelijk normaal door. Ook krijgen we visite, maar alleen als we in de tuin kunnen zitten. Misschien speelt mee dat bij ons in de buurt nog nauwelijk besmettingen zijn?
En ja, ik gooi ook ongevraagd vuilnis in de kliko van de buren als hij buiten staat, want als hij bij hun niet vol zit hoe ik er niet nog 2 weken mee te zitten. Wat maakt het uit, er wordt hier niet betaald per kg, anders zou ik het wel laten.