vrijdag 1 mei 2020

Zuster!

Vroeger hadden verpleegkundigen de naam 'zuster' en hadden ze kapjes op en een spierwit uniform. Geen broek, maar een rok of jurk. Herkenbaar door dat kapje ook en het hield het haar uit het gezicht. En altijd van die witte platte veterschoenen. Die zo piepten op de vloeren.

Toen ik als kind in het ziekenhuis lag, riep je om de zuster. Zuster, zuhusterrrr!!!
Alarmknopjes waren er nog niet. Wekenlang alleen op een kamertje gelegen. Op de kinderafdeling, wat betekende dat er geen kind op bezoek mocht komen. Dat mocht niet in de jaren zestig. Of met wat ik toen had - dat kan ook natuurlijk.

Zuster Klivia kennen de meeste mensen van mijn generatie wel. Dat was een leuke zuster. En ze hield ook nog van planten en bloemen:


Hoop dat de huidige gezondheidscrisis het vak van 'zuster' of verpleegkundige hoe ze nu heten weer in een beter daglicht brengt. Bij mij was dat het altijd al, maar kennelijk in de politiek niet. Want bezuinigen op de zorg, minder handen aan het bed, dat kon allemaal. Want de zorg dat werd een verdienmodel.

Hoop dat we hierna daar wel klaar mee zijn. Een paar minuten applaudiseren is niet genoeg.


Upcoming exhibitions







6 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja ik hoop van harte met je mee dat dat gaat veranderen. Hoop doet leven

Anoniem zei

De zorg moet weer een staatszaak worden, met meer waardering en beloning!

izerina zei

Ik vraag me af,wanneer de huidige inzet van de zorg en hun medewerkers weer is "vergeten"zeker op financieel gebied.

pourquoi pas ??? zei

Heel veel sterkte met de familie van je dochter lieverd. Ik duim voor jullie

klaproos zei

ik hoop écht dat na deze crisis het zorgpersoneel een forse loonsverhoging krijgt..... het zal me benieuwen hoe ver de dankbaarheid reikt xxx

Janne zei

Alle mensen die in de zorg werken zouden beter betaald moeten worden! Dus als straks de lonen omhoog gaan hoop ik niet dat iedereen weer gaat klagen dat de belasting/zorgverzekering/eigen bijdrage weer omhoog gaat. Van waardering en applaus alleen kun je niet leven!