donderdag 21 mei 2020

Annie M.G.

Mijn kinderen veel voorgelezen uit de boeken van Annie M.G. Schmidt. Genoten van de verfilmingen van sommige van die boeken, samen met hen. En van haar teksten voor volwassenen. En nog steeds van haar ZieZo bundel.


En nu verheug ik me erop om ook mijn kleindochter kennis te laten maken met Pluk van de Petteflet, Floddertje, Ibbeltje en al die anderen. En alle mooie gedichten die ze maakte. En teksten.


Gisteren was haar verjaardag en was het landelijke Annie M.G. Schmidt dag. Als de bibliotheken normaal open zouden zijn dan werd er voorgelezen en allerlei leuke activiteiten omtrent haar werk georganiseerd. Maar helaas Pindakaas. Voorlezen doen we thuis. Of online. Of via videobellen.


Merkte (and now for something completely different) dat de het douche-putje minder goed doorliep. Als ik de wc-doortrok, dan gaf het putje een 'boertje'. Schattig, maar dat hoort niet. Iedere keer als het luchtalarm afgaat dan weet ik dat ik de wasmachine een keertje op 90 graden een was moet laten draaien of een lege machine en het putje schoonmaken. En ondanks dat ik weet dat het alleen mijn eigen haren zijn...oooefff..ik vind het altijd zeer smerig. Sta bijna te kokhalzen. Maar goed. Elke keer goed bijhouden, dan valt het eigenlijk heel erg mee. En uiteraard als ik haren zie (natte haren...kan ik ook niet goed tegen) haal ik ze onmiddellijk weg. Dat scheelt natuurlijk ook al.

Dus maar zwaarder geschut dan Soda en kokend water. Een flesje gootssteen-ontstopper. Putje ziet er wel helemaal schoon uit (met dank aan Annemiek haar lessen en Flylady) dus geen klont haren dus verstopping zit verderop.

Als dat het eerste klusje van de dag is, dan verdien ik zeker een lekker kopje koffie. En altijd goed voor het moraal om het 'ergste' direct als eerste te doen. Mijn kikker heb ik alweer doorgeslikt!

Kreeg van een lieve medeblogger een pakje opgestuurd met niet alleen elastiek (kan ik mijn onderbroeken ook weer aan), maar met een aantal heel mooie stofjes erin. Wat ontzettend aardig.

Herlas een boek dat ik een hele tijd geleden van een blogger ontving - Alles heeft een reden van Mira Kirschenbaum. Ook weer goed om over na te denken. Over datgene wat er nu om mij heen gebeurt en met mij, of ik daar iets uit kan leren. Nou ja..laat dat 'of' maar zitten. Er is wat uit te leren en aan mij om dat te gaan zien.

Enfin; Vandaag is het Hemelvaartsdag, nog niet Pinksteren en het belooft een mooie dag te worden. Hoop dat jullie dat ook zo ervaren. Al gedauwtrapt?









10 opmerkingen:

izerina zei

Helaas ik was te laat voor dauw. Maar fietste wel in alle stilte en koelte met de hond. Heerlijk.

Bertiebo zei

Nou ja zeg, nou heb ik tien weken lang echt iedere dag gewandeld
om een uur of zes in de morgen. En vandaag voor de tweede keer in al die tijd niet niet, dus niet echt gedauwtrapt. Stom!
Waar was dat zinnetje ook weer van: and now for something completely different? Het zit in mijn hoofd, maar het komt er niet uit

klaproos zei

annie MG ik vind haar verhalen en gedichtjes zó leuk hé genieten

putje schoonmaken doe ik gewoon elke eerste douchebeurt van de maand :-), werkt perfect,
nu gaan we dauwen in het bos :-)
xxx

Lot zei

Monty Phyton Flying Circus

Marlou zei

Ha Cellie,

was het Annie's verjaardag?
Is me helemaal ontgaan, terwijl ik toch echt wel een fan ben.

Dat geklodder in die afvoerputjes... dat zouden de kaboutertjes moeten doen. Getverdegetver...

Als een ommetje om half acht vanmorgen dauwtrappen is... dan heb ik gedauwtrapt!

groetjes van Marlou en geniet de dag!


Bertiebo zei

Ja dankje nu weet ik het weer

Mevrouw W. zei

We hebben vanmorgen wel gewandeld, maar voor dauwtrappen was het toen al te laat.

Mijn moeder moest toen ik klein was zo vaak Beertje Pippeloentje van mij voorlezen, dat ik het gedichtje nog steeds zo uit mijn hoofd kan opzeggen.

mrs H. te B. zei

En eerder al: het werd gebruikt in stomme films, als "titel" tussen twee scenes door.Ik weet niet of het bepaalde stomme films waren, maar ik herinner me daar de titel ook te hebben gezien. De Dikke en Dunne, Chaplin?

mrs H. te B. zei

Er werd afgelopen zaterdag in radioprogramma De Taalstaat ruim aandacht aan besteed!

Mirjam Kakelbont zei

Van Annie M.G. naar something completely different. Ik hoor het hem zeggen (-:
Ah...zo'n meurend vies doucheputje. Mijn man is zo vriendelijk dat ding schoon te maken.