donderdag 17 maart 2022

Oerend hard

Het testen met gehoor-apparaten is begonnen. 

Alle geluiden klinken nu, in het begin, OEREND HARD. Omdat ik dat natuurlijk ook al heel lang, te lang, niet meer gewend was te horen. Goed te horen. Zoals normale mensen. 

Zat qua gehoor (en andere zaken denk ik ook) op de grote stille heide en zelfs de schapen hoorde ik amper. Ruiken wel.

Toen ik een uitgebreide instructie, testen en uitleg had gehad en zelf proberen die dingen in en aan en om de oren te doen en nog een paar keer, stond ik buiten. 

Whahaaaa....wat praat die vrouw hard in haar telefoon aan de overkant! Wat maakt mijn tas veel geluid, wat hoor ik de auto's keihard. Wat maakt mijn sleutel veel kabaal als ik de fiets van het slot af haal! Wat een geluid dat openslaande slot! Wind waait echt wel knetterhard qua geluid. Wist ik veel! En jemig, al die vogels!!!! Moet dat zo knalhard fluiten allemaal?

De fietstocht naar huis vond ik heel vermoeiend. Niet door het fietsen, maar door de indrukken van al die nieuwe geluiden. Brommers...knetterhard. Fietste langs een bouwplaats...boren; loeihard...

Koffie!! Maar dan wel gewoon thuis. Even rust aan mijn kop.

Wat hoor ik dat water hard in de koffiekan lopen en de waterkoker..man man man....ook al zo'n indringend geluid. Kopje neerzetten. TSJAAAAAAAK! Kledeng!! Water uit de kraan klinkt alsof ik onderaan een waterval sta.

Hoor de buren plassen...

Leesbril opzetten; KEIHARD geluid..

Lopen over mijn (te) oude zeil..kraak kraak kraak kraak kraak. Jemig de Pemig zeg!

En shit zeg; daar hoor ik de Noord-Koreaanse buurvrouw ook weer keihard praten in de tuin, op volume van die nieuwslezeres. Nog harder. Die is misschien ook wel doof. Zou ik ook zo luid praten? 

Even op je hoofd krabben.....KEIHARD schuurpapiergeluid. 

Typen; lijkt de type-les bij Schoevers wel! Op een handmachine op de maat van de afgespeelde langspeelplaat.

Stemmen: wat krast dat rode potlood hard!

Krant omslaan.....wat een lawaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai! Kraak kraak kraak.

Gelukkig zit er een functie op dat ik de apparaten op een soort snooze optie kan zetten en wat minder omgevingsgeluiden binnenkrijgen. Gaan we allemaal testen. En natuurlijk kan ik ze ook gewoon uit doen; lekker rustig!

Keihard lachen om iets......auwwww...dat komt ook keihard binnen. Wohahahahahaaaaa! Die lach van mij. Zo hard???!

Snijden van groenten....pffffffew.

Het eten van die groenten...je eigen eetgeluiden vijfmiljoen keer harder...HOOORbaar kauwen...Ieks.





Herkenbaar?






9 opmerkingen:

Bertiebo zei

Nee, niet herkenbaar voor mij. Maar het lijkt me erg lastig. Hopelijk komt het goed.

izerina zei

Ga voorlopig maar niet stofzuigen,als de wasmachine aan staat.

Anoniem zei

Jazeker! En opeens weer allerlei nieuwe geluiden op film en tv en op muziek weer dat piccolofluitje etc. Duurt niet zo lang en dan is het weer gewoon!

Lot zei

Nee nog geen ervaring mee, voorlopig hoor ik nog goed, te goed soms.

Het levert wel een heel leuk beeldend blogje van je op

Kliefje zei

Ja, maar niet door apparaatjes, maar door mijn geluidsallergie. Ik hoor dus alles. De hele dag door. Om knettergek van te worden soms. Vandaar de koptelefoon. En de stilte coupé.
Ik kan letterlijk hysterisch raken als ik teveel hoor en het te lang duurt.

Marlou zei

ha Cellie,

heeeel herkenbaar.
Maar... ik wil gewoon alles actief horen en er bij zijn.
Dus ja... het is hard.

Maar heerlijk!

Ik wil iedereen kunnen verstaan.

Alleen bij het stofzuigen doe ik ze uit.
En sommige muziek doe ik nu iets zahter.

Voor de bovenbuurman ook prettiger, als ik tv kijk met mijn oortjes in.

Komt goed. Je moet even wennen, maar dan... zit je midden in het leven.
Dagdag! Groetjes, Marlou

Alice K. zei

Oei lijkt me niet prettig al die harde geluiden... gelukkig zit er een knopje op als je even rust wilt...

groetjes, Alice K

mrs H. te B. zei

;-) Komt vanzelf goed, als in "Wen dr maar aan...". Ik had toen ik mijn eerste apparaat kreeg ineens een héle drukke rondweg langs mijn huis lopen.....

Zuinigaan (Aaf) zei

Heel herkenbaar! Alles maakt zo veel herrie als je daar niet meer aan gewend bent: de buren die de trap op lopen, de klok die tikt, alleen al het gas uit de kookpitten van mijn gasfornuis, ik schrok me rot!
@Mrs H. te B: ik bleek ook een drukke ringweg vlakbij te hebben. Nooit eerder auto's op de ring gehoord.