zondag 3 april 2022

Hardloopneus

Vrijdagmiddag toch maar weer een zelftest gedaan. Het snot (nou ja...gelukkig geen snot, maar meer vocht) liep zo hard mijn neus uit dat het geen gewone loopneus meer mocht heten maar een hardloopneus. Vond ik dan.

Negatief getest.

Nogmaals goed erop gelet het zorgvuldig te doen. 

Werd zaterdagochtend vroeg wakker, vond het voor een zaterdag wel heel erg vroeg (wekker van werktijdopstaantijd en met ov reizen) en sprak mijzelf toe dat ik nog even moest slapen. Hard nodig om weer te herstellen. Sliep een gat in de dag. En ook dat heb ik geleerd om dan maar gewoon te accepteren. Het kan, het mag en ik doe er niemand kwaad mee. Nul plannen vandaag dus maakt niet uit. 
Valt ook niemand op. Pas als er een legertje vliegen op de voorkeur kleeft wel denk ik.

Lekker douchen, altijd kort dus de Regering hoeft mij niets te vertellen over matigen met douche-tijd en dan maar de dag (middag inmiddels) beginnen. Kopje koffie met kaneel in het filter gemaakt. Ruik dat nog wel gelukkig. Dat vooral hardop benoemen; dat het fijn is dat ik ruik en dat ik nog warm mag douchen. En dat ik daarna lekker ruik.

De herhaling van Gardener's World op de BBC bekeken vanochtend. Altijd heilzaam en inspirerend. Wil in ieder geval nog meer varens in mijn schaduwhoek van de tuin planten. Nu kocht ik vorig jaar er wel....eentje. Dat zet ook geen zoden aan de dijk. Dus nog minimaal twee erbij dan is dat hoekje echt wat gevulder. 

Neus loopt niet meer hard, af en toe nog een sprintje.



Afbeelding van Benoît DE HAAS via Pixabay 


Meterstanden opgenomen, zoals elke zondag. Om grip op de zaak te blijven houden. Vergelijk altijd even met het jaar ervoor in dezelfde maand en ik loop niet uit de pas. Te vaak hoor ik van clienten dat ze 'opeens' een hele hoge jaar-afrekening hadden.
Maar nog lager mijn thermostaat zetten dan nu - de hele winter is hij overdag nooit hoger dan 18,5 graden geweest - dat ga ik niet doen. Tenzij ik de energierekening niet meer kan betalen, maar dat schat ik in van niet. Nog niet.
Vermoed dat er heel wat ambtenaren gaan klagen dat het straks veel te koud is op kantoor. Bij mij altijd te warm op de werkplek, dus mag echt wel wat minder heet gestookt worden, maar 2 graden minder heeft al een groot effect, vooral voor mensen die het snel koud hebben. Net als de plek waar je zit in het gebouw. Schijnt de hele dag de zon op de ramen, dan voelt het ook al warmer dan een koude plek in het archief of aan de verkeerde kant van de kantoortuin.

Bij-effect van lagere temperaturen in huis is dat tropische kamerplanten (en dat zijn ze allemaal) het veel minder goed doen bij mij thuis. 18,5 graad is niet ideaal en in de nacht 14 graden al helemaal niet. Of ik heb geen groene kamerplantenvingers. Alleen de Vrouwentongen en nog wat andere niet dood te krijgen planten overleven prima. Dus ben benieuwd hoe al die volle kantoortuinplantenbakken het gaan doen. En of daar wel over nagedacht is wat het effect is van een lagere omgevingstemperatuur. 






Geen opmerkingen: