woensdag 20 maart 2024

Spin

Op mijn werk is mijn leidinggevende weer erg tevreden met zichzelf, terwijl hij niet wil ziet wat er echt gaande is. Maar ja, hij zit in een positie waar hij niets kan beslissen of veranderen, alleen zaken van het management mag doorvoeren. Sturen hem dan af en toe op een hei-training en dan fijn weer doorrrrrr.. 
Of een leuke Wraps bijeenkomst (lekker wraps eten met het management en dan ook brainstormen hoe personeel te werven of te houden). Of joh...mag jij fijn een zakelijke auto uitkiezen!

Wij hebben dringend een ervaren kracht nodig. Wat neemt hij aan? Iemand met ervaring als vrijwilliger, maar geen specifieke ervaring in dit beroep.  Voorspel dat deze heer tamelijk gefrustreerd gaat worden, want wij zijn er voor het proces, het afvinken van de taken (zoveel mogelijk graag) en die cliënt is een product. Die zie je een keertje of twee en dan is het klaar. 

Als ik hem maar weer niet hoef in te werken, dan zal het mijn tijd wel duren. Een andere collega vond ik heel onrustig overkomen. Ze is op huizenjacht in een geheel andere provincie dan de werkstad. En ook nog maar een jaartje in dienst, dus dan zie ik de bui alweer hangen. Die bui herken ik uit ervaring he. 

Die zoekt al wat anders. Van een andere collega weet ik dat zij bij een gemeente heeft gesolliciteerd, waar ook haar broer al werkt en nog meerdere ex-collega's van mij. Bruto salaris daar is euro 1000,00 per maand meer, plus betere arbeidsvoorwaarden. 

Kies voor jezelf.

Waarom doe ik dat eigenlijk niet dan, als ik het allemaal zo goed 'zie'? Ben ik Barones van Schijthuizen geworden?

Leidinggevende gaf aan dat sommige collega's vonden dat ik minder scherp was de laatste tijd, er waren losse eindjes. Hoe kwam dat. En was dat inderdaad zo?

Fijn zo'n mes in je rug van collega's die aardig doen (als het uitkomt), maar het niet zijn. Ben je één dagje vrij en dan weet je al direct wie die "sommige" collega's zijn. Ze komen niet naar mij, maar direct naar de baas. En lekker spuien. Al hun ideetjes gaat hij dan ook mee in. Dus ja, ik zag het al aankomen.

Nu had ik dit al half verwacht en het klopt ook dat ik wat steken heb laten vallen, dus wist precies wat ik wilde zeggen. Ook dat het klopt. Dat ik nog steeds wacht op een structurele oplossing voor de baan van 40 uur in 32 uur proppen. En onze software niet zo vriendelijk is om mee te werken. Daar gaf hij me gelijk in en ook dat het niet goed werken van die software frustreert. Gaf hem ook direct aan dat ik echt op tijd stop, want trein te halen. Te vaak laat thuiskomen is nogal vermoeiend en ik heb mijn energie juist hard nodig. 

Noemde mij de spin in het web. Zooo belangrijk mijn functie. Daar begon alles. Tsja. Voel me dan meer een Zwarte Weduwe spin. Of een saaie huisspin. De werkspin, die alles braaf upload en doet en regelt. Maar waar iedereen schijt aan heeft en in de stofzuiger opzuigt als het zo uitkomt. 

Toen ik dat hoorde van 'sommige collega's' dacht ik aan de bij mij voor de deur geparkeerde auto met een leuk nummerbord, als je Engels bent dan.




 









6 opmerkingen:

izerina zei

Wat achterbaks van je collega's

Petra zei

Hmm, die leidinggevende. De Lieve Vrede bewaren, ten koste van alles en iedereen. Zou hij nou trots zijn op zijn werk? Kijk eens wat ik allemaal voor elkaar krijg? (Door met alle winden mee te waaien en iedereen gelijk te geven). Zucht.

Hou jij trouwens van jezelf wel bij, wat je allemaal goed doet en waar je bijvoorbeeld specifieke complimentjes voor krijgt? (En dan liefst van mensen die het echt menen). Dat helpt je misschien.

Sylvia zei

Van je collega's moet je het hebben! (Zei ik cynisch ;) )

Mirjam Kakelbont zei

Mijn leidinggevende wilde zowel het management als zijn eigen personeel te vriend houden. Jij begreep niet dat dat wrijving gaf. Stiekem zeg, van je collega's!

Mevrouw Niekje zei

Wat een ellendelingen die collega's!!

Janne zei

Nou, leuke collega’s maar niet heus!
Heb jij ook gesolliciteerd op de baan waar je €1000 meer kan verdienen? Ik hoop dat je die baan krijgt.