vrijdag 24 april 2020

Huurverhoging

Kreeg een aankondiging van de komende huurverhoging en had de verwachting dat ook dit jaar die weer 0,00% zou zijn, omdat mijn inkomen er nou niet bepaald op vooruit is gegaan en omdat vorig jaar de huur om die reden ook niet was verhoogd.

Helaas was het toch een huurverhoging. En je kon op de site kijken van de Woningbouwvereniging waarom, ook in deze tijd, men wel huurverhogingen uitvoert. Dus dat bezwaar maken eigenlijk weinig zin had stond er nog bij. Dat maken we zelf wel uit.

Er is niets aan mijn woning verbeterd. De keuken van 26 jaar geleden, die nog prima functioneert, zit er nog netjes in en ook de badkamer is bijna weer trendy, zo lang (zo oud als dit huis is) zit hij er al in. Maar heb niets te klagen daarover. Alleen dat mijn huur nu relatief hoog is voor mijn inkomen wat nu zo laag is.

Via mijn vrijwilligerswerk had ik een client die vorig jaar een aanvraag - via mijn Stichting - had gedaan tot huurbevriezing in verband met een inkomen onder de sociale minimumgrens. Dus met dat idee in mijn achterhoofd ben ik gaan googelen of ik daar misschien ook voor in aanmerking kom, want niet in actie komen is zeker weten dat er niets verandert voor mij. En de woningbouwvereniging weet mijn exacte inkomen ook niet, alleen een indicatie dat het 2 jaar geleden tussen twee bepaalde bedragen lag, een bedrag wat zij van de Belastingdienst doorkrijgt.

Enfin. Via de site van de Woonbond kon ik een berekening doen. Had ik net aangifte gedaan van mijn inkomstenbelasting 2019 en wist ik dus mijn Inkomen 2019 wat de Belastingdienst hanteert om door te geven aan die Woningbouwvereniging. En ik viel in de categorie 'heul laag inkomen' dus kon een poging wagen om een brief te schrijven met het verzoek van huurbevriezing. Of zelfs huurverlaging (waarvan ik denk dat ik daar helemaal niet op hoef te rekenen, maar wederom; niet aangevraagd of aangekaart...dan gebeurt er sowieso niets). Ja, dan moet je wederom met de billen bloot, maar ach, dat moet dan maar.


Afbeelding van GregoryButler via Pixabay (Alleen mijn zwembad is iets kleiner)


Brief aangemaakt, op de post gedaan en ik ben benieuwd. Mocht het op negatief nieuws uitdraaien, tsja...ook niets aan de hand, want ik had in mijn begroting al een verhoging staan van 1% per 1 juli. Maar het scheelt natuurlijk wel voor de volgende jaren. Want een verhoging volgend jaar van misschien weer 'maar 1%'  is op basis van de het hogere bedrag. En zo stijgt de huur voor ik het weet naar een bedrag boven de sociale huurgrens. Waardoor ik geen huurtoeslag meer krijg.

Blij dat ik direct in actie ben gekomen. Niet de brief op een stapeltje heb gelegd en de actie uitstelde. Dit soort dingen direct regelen. Ook al zijn ze onaangenaam. En kosten ze tijd. Doen!!

Nou..sta ik toch aardig in mijn kracht, nietwaar?






15 opmerkingen:

Spaarmoeder! zei

Goed van je! als in een brief al adviezen worden gegeven over het al dan niet bezwaar maken zou ik het toch zeker doen. Het bezwaar kost je niets.

izerina zei

Goede aktie,ik duim voor je

Anoniem zei

Sterke aktie!

Bertiebo zei

Wélwaar!

klaproos zei

nou zeg dat.... ik baal ook wel van die verhoging zeg...
hier veranderen ook niet echt dingen aan huis, waarom dan wel die verhoging, wij denken graag mee in persoonlijke oplossingen schrijven ze :-) 3,54% gaat de huur omhoog :-( ik baal er stevig van..

Janne zei

Verstandig om het meteen te doen: geeft rust in je hoofd.

Nietzomaarzooo zei

Er werd zelf afgeraden dat te doen waarop de uitleg volgde waarvoor de huurverhoging wordt gebruikt. Dat laatste snap ik; dat eerste bepaal ik uiteraard zelf.

guusje zei

Niet geschoten altijd mis!
Misschien nog een tip: gisteren met klantenservice NS gebeld: voucher per email gekregen voor verlopen "vrije" reis.

Marlou zei

Ha Cellie,

keigoed van je.
Ik ga voor je duimen, dat het lukt.
En anders ga je alsnog tot het gaatje.
Ik gun het je!!

Blijf gezond...
Marlou

.

kliefje zei

Schofterig van ze.
Goed dat je niet zonder slag of stoot het over je heen laat komen.
Zijn ze nou helemaal!!

Anoniem zei

Hier gaat de huur bijna 6% omhoog. Gebaseerd op de ontslagvergoeding denk ik die mijn man mee heeft gekregen, waardoor eht jaarinkomen hoog is, en die ontslagergoeding is bedoeld om de jaren tot het pensioen te overbruggen. Graaiers zijn het.

Anoniem zei

De huur van een woning mag niet omhoog gaan omdat iemand ontslagvergoeding heeft gehad. zo werkt het niet. wel mag de huur jaarlijks stijgen omdat de kosten om een huis te onderhouden (qua reparaties of gewoon onderhoud) stijgen. Ook als er niet elk jaar iets gebeurd. Wel zit hier een maximum aan wat een woning mag kosten en dit gaat adhv punten. Dat kun je gewoon uitrekenen. Zit je in de vrije sector dan weet ik niet of dat puntensysteem ook zo werkt, maar dan A kies je vd vrije sector of B verdien je gewoon teveel. Maar dat inkomen wordt niet gebasseerd op een eenmalige uitkering.

PetraH zei

Goed gedaan! Hopelijk helpt het, of in ieder geval een beetje.

En nou hopen dat je volgend jaar dat zwembad uit kunt graven in je voortuin ;-)

anja zei

Tekst uit de brief die ik kreeg: "Wij verhogen uw huur met 2,6%. Dit is gelijk aan de inflatie. Bezwaar maken heeft daarom geen zin."
Ze gaan een bezwaar niet eens in behandeling nemen, wordt er nog even bij vermeld! Oh ja, er wordt ook nog vermeld dat als je huurtoeslag ontvangt, je de nieuwe huur niet hoeft door te geven aan de belastingdienst "U ontvangt vanzelf een nieuwe beschikking huurtoeslag per 1 januari 2021". Fijn, dat is wel een half jaar later dan de huurverhoging! En nee, mijn inkomen stijgt geen cent, dus zeker niet met 2,6%.

Mirjam Kakelbont zei

Je hebt officieel het recht om geen huurtoeslag te hoeven betalen wanneer de klachten van de woning niet worden verbeterd door de verhuurder. Als ze zes maanden nodig hebben om de klacht weg te werken, hoef je zes maanden geen huurverhoging te betalen. Goed dat je het niet pikt. Ik vind het asociaal!