vrijdag 25 december 2020

Eerste Kerstdag

Kan meezingen met Hazes sr (ik zit hier heel alleen Kerstfeest te viehieren), maar doe het niet. Want half Nederland zit waarschijnlijk alleen. Of tegen zijn/haar zin alleen. Vanwege de Lockdown regels. Dus kan ik beter kijken naar hoe ik het fijn kan hebben. Want zit niet tegen mijn zin in alleen. 

Kan goed alleen zijn en al jarenlang niet meer strakke tradities dat mijn kinderen langs MOETEN komen. Andere familie komt sowieso al nooit langs hier met deze dagen, behalve als mijn broer uit het verre Noorden overkomt. Mijn moeder gaf al eerder aan dat ze het helemaal niet erg vindt dat ze alleen is deze dagen. Ze snapt waarom en ook zij is denk ik blij dat ze weinig MOET.  Geen grote afwas, niet van te voren al zich druk maken of er genoeg stoelen in huis zijn. Gewoon rustig en zelfs de Kerstkerkdienst online bekijken. Fijn dat mijn moeder dat ook zelf kan en snapt. 

Ontspannen dus vandaag en vooral genieten van alles wat er wel is. En dat is zoveel. 

Een heerlijke kop koffie met opgeklopte soja-melk in een Kerst-mok met een Eekhoorntje erop die ik vorig jaar bij de Blokker zag en zacht ei als ik ben, verliefd op werd en mijzelf cadeau gaf. Op mijn Kerstbord (ook al honderd jaar oud, maar wordt maar 2 dagen per jaar gebruikt) Kerststol die ik van mijn vrijwilligerswerk kreeg of eigenlijk claimde (erg grappig, er lagen er stapels van, ze moesten er vanaf - wat moesten ze er mee?? -  en er werd gezegd dat dit voor arme mensen in de wijk was, waarop ik zei dat ik er dan wel eentje meenam voor mijzelf, want dit vakje kon ik aankruisen. Die blikken in hun ogen. Het lijkt echt wel alsof mensen die in dat veld werken, niet goed zien wat er onder hun neus gebeurt, tenzij je zichtbaar uitkeringstrekkende allochtoon bent of in hun denkhokje past van arme sloeber, met minder verstandelijke vermogens). 

Afbakbroodjes in de oven. En gewoon toch nog maar even iets voor jongste kleinkind voor onder de boom aan het maken. Die was ik helemaal vergeten. Slofjes moeten het worden. As we speak, 1 slofje af, nu de andere nog. Improviseren, want wat dikker materiaal dan het patroon. En ooit ze als eens zoooo groot gemaakt dat kind een puber is als ze aankunnen. En schat in dat ze ze dan niet meer blieft.

De zon schijnt zowaar. Werd vanochtend wakker met flinke buien en een oranje gloed in de lucht. Erg mooi gezicht. 

Gisteren niet naar die jankshow gekeken (All you Need is Love). Kan daar eigenlijk al jaren niet tegen. Opgeklopt sentiment.  En al helemaal die kutslogan: Niemand mag met Kerst alleen zijn. Joh...bepalen we zelf wel. 
Maak mijn eigen avond met entertainment wel. Dus lekker naar Miss Marple op BBC First gekeken en daarna Miranda Hart op de BBC. Heel ontspannen. Hou van die Britse Kerstsfeer. Ooit maakte ik met mijn kinderen van die slingers van gekleurd papier en kocht van die Xmas Crackers. Boemm! 

Heb vandaag de kachel wat hoger gezet dan normaal in de ochtend omdat het Kerst is vond ik dat dit wel mag. Zit nog steeds ruim onder mijn gemiddelde verbruik voor gas, dus even de teugels wat laten vieren mag best.

Wens allen die dit lezen een fijn en gezellig Kerstfeest, hoe je het ook viert of invult. Met dankbaarheid voor alles wat er allemaal wel is. En de hoop dat we het in het nieuwe jaar met meer geliefden tegelijkertijd kunnen en mogen vieren. Of misschien juist niet, als dat je beter past. Dat je daar ook eindelijk voor uit durft te komen. 


Leuke en aardige reacties op mijn Kerst Wonder. Het gevoel begint steeds echter te worden. Dat ik van de uitkering af ben. En vooral de betutteling en het constant met de financiële billen bloot moeten. 

Vanavond ga ik stamppot rauwe Andijvie maken.  Heerlijk. 






8 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed dat je die stol voor jezelf claimde!
Ik vind het dit jaar heerlijk, de rust in de winkels, op straat,en dan een kerst zonder verplichtingen.Ik maakte boerenkool, ook een bakje aan buurman gegeven. Inderdaad geen AYNIL maar BBCFirst.
En inderdaad zo blij voor je dat je werk hebt!

Mevrouw W. zei

Gelukkig zijn we allemaal verschillend, want ik keek wel naar AYNIL. Dat hoort er voor mij gewoon bij.
Ik zou toch wel eens een puber met van die gebreide slofjes willen zien 😂

Anoniem zei

Ha ha, wie weet is je kleindochter dan trendsetter? Jaren terug was een speen je van het. Heerlijk do-it-yourself kerst, niet slecht hoor!

izerina zei

Dat klinkt heel tevreden. Hier ook een rustige kerst. Buurvrouw met twee hondjes kwam nog koffiedrinken. Heerlijk,even die herrie.

Petra zei

Klinkt goed, deze kerst. Jezelf een beetje verwennen mag! Hier wordt het vandaag een rustig dagje en dat is prima.

Fantastisch dat je een baan hebt, en hopen dat je mag blijven. Maar sowieso al een heel goed begin van 2021!

Iris Papilio zei

Je vermaakt je prima alleen! Dat komt ook omdat je tegenwoordig gewoon blij bent en je zegeningen telt. En nee, we gaan nooit iemand verplichten, heb ik nooit gedaan. Liefs

berber zei

heerlijk miss Marple op BBC First, maar wat werd er veel gerookt en gedronken in die tijd.
Op ONS zag ik weer een aflevering van Bergerac, jaren 80; met een heel jonge inspector Barnaby, ik vond hem toen al leuk
Ik duim heel hard dat je baan doorgaat en dat het is/gaat worden wat je hoopt.
Berber

Mirjam Kakelbont zei

Mijn man en ik zijn samen alleen. Mét de hond, laat ik die niet vergeten (-: We hebben beide avonden zowaar naar een film gekeken. Dat mag in de krant! Een op Netflix en de andere bij Pathé thuis. Die laatste Via een geschenkbon van m'n man z'n werk.
Alleen al van het woord verplichting moet ik diep zuchten...