maandag 28 december 2020

Checklist Kerst 2021

Nu de Kerstdagen weer achter de rug zijn, maak ik altijd even snel een lijstje op van de zaken die dit jaar opgegaan zijn en ik in de loop van het jaar (het liefst deed ik dit na Kerstmis, maar de winkels zijn dicht, dus dat kan nu niet) bijkoop. Nou ja, dan maar een lijstje dus.

Inpakpapier heb ik nog een half rolletje van. Altijd grote hoeveelheden op voorraad gehad, vooral toen mijn kinderen nog thuis woonden en ook wel eens wat in wilden pakken. Of later langskwamen of ik nog wat inpakpapier had. Nu zag ik dat dit voornamelijk Sinterklaaspapier is en dat wordt weinig gebruikt nog. Dus Kerstinpakpapier op het lijstje. Maar niet in overdreven hoeveelheden. 



Afbeelding van Tumisu via Pixabay 



Kijk na hoeveel kaarsen je nu nog hebt en koop die ook alvast bij. Nu liggen er nog genoeg rode (stomp)kaarsen in de winkels, vaak in de uitverkoop. En anders zet je ze op je lijstje. Dan weet je dat je die nog moet aanschaffen.
Ook in diezelfde uitverkoop haal ik graag servetten. Heb nu nog een pakje liggen, maar hou van varieren. Maar niet voor de hoofdprijs. 

Kerstversieringen heb ik echt niet meer extra nodig. Heb ik al ruim genoeg van. Kerstlampjes ook niet. Alles doet het nog. Zou alleen kostentechnisch op led-lampjes over moeten stappen, maar ook dat komt nog wel. Ooit. 

Wel in de loop van het jaar alvast een zo'n groen blok Oase halen. Bederft niet en vaak totaal uitverkocht rondom de Kerst. 

Maar zo'n Kerstvoorraadlijst werkt voor mij. En gewoon beseffen dat er alweer genoeg is, ieder jaar weer. Zelfs in schraperige tijden. Omdat ik van niets iets kan maken. En kan kijken naar wat er wel is.

Krijg van de week mijn werklaptop en telefoon, dus heb ik de middelen in huis om te starten met mijn betaalde baan. Vanuit huis in verband met de Lockdown. Dus mijn laatste maandag waarop ik mijn Bless the House routines rustig kan uitrollen, maar ik weet ook dat ik die dan gewoon op een ander tijdstip kan doen. Als ze maar gedaan worden. Juist de routine en regelmaat helpen mijn huishouden opgeruimd en schoon te houden. En mijn hoofd.

De was zit in de machine, daarvan ben ik ook al jarenlang gewend toen ik werkte, om dat in de avond te doen of heel vroeg in de ochtend wassen en ophangen, dus dat is ook niks ingewikkelds. Dat het nu overdag kan en zelfs op maandag wasdag is luxe. Straks bed lekker schoon opmaken. Heerlijk dat gevoel van schoon en fris. 

Ook dat kopje koffie rond 'Koffietijd'. Heerlijk rustpunt. Op mijn lijstje nog regelen zaken voor 2021 staat alleen nog de knoop doorhakken wat betreft andere ziektekostenverzekeraar. Maar daarvan weet ik dat ik daar niet 'bang' voor ben, ik wil het alleen goed hebben uitgezocht en welbewust kiezen. Niet meer alleen op "zo goedkoop mogelijk" scoren. Ik wil minder streng/hard voor mijzelf te zijn in de komende jaren op dat vlak. 

Wil geen Scrooge zijn. Of worden. Of lijken. Ben het ook niet. Deel wat ik heb liever met de mensen die me na staan. 
De kunst is natuurlijk met een inkomen wat niet echt hoog te noemen is, maar wel vrij van bemoeienis van uitkeringsinstanties (uitermate heerlijk!!), zo maximaal mogelijk te genieten. 

Zo, nu die was opgehangen! Rondje Bless the House gedaan. En straks mijn bed nog even opmaken, maar ik laat de slaapkamer graag lekker 'luchten'. 

Rare dagen natuurlijk, zo tussen Kerst en Oud en Nieuw. Sommigen al vrij, sommigen nog vrij en anderen uitkijkend om juist niet altijd 'vrij' te zijn. 

Wat doen jullie deze week?


 





9 opmerkingen:

Lot zei

Zorgverzekering gedoe. Ik heb vrij veel fysio nodig en wat ik dacht dat het gewoon fysio was is ingediend als Manueel en die is duurder en krijg ik slecht 9 van vergoed. Website is zoals altijd een ramp, als je even verkeerd klikt moet je weer inloggen met DIGID en code etc. Nu wel opgeteld en ga zou met haar bespreken ze zit straks vlakbij gelukkig.
Ik blijf maar weer bij VGZ, op zich krijg ik redelijk vergoed had alleen graag meer fysio gehad maar bij een andere ben ik per maand dan 30-40 euro meer kwijt en ik ben ook bang dat ik niet aanvaard meer wordt voor de AV met mijn leeftijd. Kom er niet achter wat exact de aanvaardingsregels kunnen zijn.

Anoniem zei

Fijn wel dat je nieuwe baan vanuit huis start! Voor een soepele overgang, en nog geen reis-stress en collega gemuts. Lijkt me zalig voor jou. Wel op tijd stoppen! Gewoon aan je uren houden.

Mevrouw W. zei

Lijstjes zijn handig. Ik heb in mijn telefoon lijstjes voor van alles en nog wat en ook voor boodschappen.
Wij zijn er ook nog niet helemaal over uit of we overstappen naar een andere zorgverzekering.

izerina zei

Het zal wel even wennen zijn,weer werken. Maar zo fijn voor je

Iris Papilio zei

Als dergelijke lijstjes goed werken voor jou is dat heerlijk! Ik maak ook altijd lijstjes, maar het is nooit allemaal klaar. Altijd nog wel iets wat ik doorschuif.
Wat heerlijk dat je weer aan het werk gaat hè.. Zal wel raar zijn, een baan hebben en dan toch thuis moeten blijven. Maar hopelijk is dat nog maar van korte duur. Geniet nog even van je vrije weekje en daarna heel veel succes!!!
XXX

Bertiebo zei

Ik zou nergens zijn zonder lijstjes. Maar een kerstlijst? Nee, want niks nodig, ook dit jaar weer niks gekocht, zelfs geen boom. We hebben een echte in een pot en ik denk dat-ie het nog wel een jaartje zal doen

Lena zei

Wat fijn dat je weer een baan hebt. Ik bewonder de mate waarin je alles georganiseerd en gestructureerd hebt. Ik probeer dat ook maar vind dat erg lastig.

Spaarmoeder! zei

Wat goed te lezen dat je weer een baan hebt! Fijn!

nicole orriens zei

Ik pak deze week de draad van het gewone leven weer zoveel mogelijk op. Ik raak altijd van slag van die feestdagen.

En lees ik nu goed dat je een baan hebt gevonden?! Gefeliciteerd!