maandag 8 juli 2019

Eigen verantwoording

Naar alweer een mooie maar ook angstaanjagende aflevering gekeken van Years and Years, een BBC serie op BBC First over een familie over een periode van 15 jaar.

Daarin zegt de grootmoeder op een gegeven moment dat alles wat er nu gaande is in de maatschappij, wij/zij zelf hebben gedaan.

Wij vonden het toch zo handig dat je niet meer bij een kassadame hoefde af te rekenen. Nu zijn er geen kassa's meer, maar ook die banen niet meer. Al die mensen zijn werkloos. En veel minder menselijk contact door alles te automatiseren.

Moest ik even aan denken toen ik bij onze plaatselijke Albert Heijn onlangs een viertal kassa's vervangen zag door zelfscanners. Kan je lekker zelf alles afrekenen. Wel alleen met je pincode. En daar scannen of met zo'n handig apparaat in de winkel. Handig!! Straks is ook de kassa weg waar je met contant geld 'mag' betalen. Want pinnen geeft meer inzicht uiteraard. Aan wie wordt er niet bij geschreven.

Die serie speelt van nu tot 2030 in de laatste serie en laat wat technologische ontwikkelingen zien die dan 'normaal' zijn, maar ook de overheid de optie geven om veel, heel veel controle te hebben op wat de burgers denken, kopen en willen.

Geen telefoon meer, maar je praat lekker tegen de muur (doe ik al jaaaaaren); alle bedrading (dat klinkt ouderwets) is ingebouwd. En sommige communicatie-opties kan je in je lijf laten inbouwen. Handig; jij bent het apparaat!

Kijk die serie; vooral de politieke oplossingen zijn heel Engels. Zij hebben uiteindelijk de concentratiekampen bedacht.

Angstaanjagend hoe alles wordt gladgestreken en goedgepraat. Maar ook hoopvol hoe de serie eindigt.

Op BBCFirst te zien en wordt vast nog wel een keer herhaald, want daar zijn ze goed in. En wie weet koopt een Nederlandse omroepvereniging die serie wel aan. Doen!

TV review: Years and Years, BBC One

Mijn rondje Bless the House maar afronden en zo direct genieten van een kopje koffie. Blij dat ik dat weer kan verdragen. Heeft me alweer bewuster ervan gemaakt dat een goede gezondheid helemaal niet zo vanzelfsprekend is.



3 opmerkingen:

pourquoi pas ??? zei

Ik blijf het eng vinden alles wat er gebeurt en vooral dat we het laten gebeuren. Als ik er iets van zegt in gezelschap is het; tja het is nu eenmaal zo.
Daarom vind ik het fijn om regelmatig met iemand uit het zorgcentrum te praten. Zij zien de dingen vaak zoals ik ze zie.
En je weet ik ben dol op mensen die het met MIJ eens zijn. ;-)

izerina zei

Ik wacht op de herhaling. Bedankt voor de tip.

nicole orriens zei

Dat klinkt interessant! En ook wel als een belangrijke wake-up call om je bewust te worden van wat er allemaal gebeurt om ons heen...

Ik draag bijvoorbeeld altijd mijn Fitbit activity tracker en houdt zo mijn stappen bij. Ergens vind ik dat best erg, dat ik dat ding altijd om heb en op die manier dus data verzamel over mijn lichaam.