vrijdag 26 juli 2019

Griekse herinnering

Had nog 1 kopje koffie over, maar die was in de thermosfles na een paar uur toch wat koeler geworden. En ik hou alleen van lekkere hete koffie. Dus bedacht ik dat ik er dan net zo goed IJskoffie van kon maken.

En plots was ik terug bij het zwembad van het Griekse hotel/appartementencomplex waar ik - even terugrekenen, 19 jaar geleden met mijn kinderen de allereerste 'echte' vakantie had geboekt.

Echt als in langer dan twee dagen, ergens heen en niet dezelfde avond terug, bij een reisbureau geboekt met tickets en reserveringen, als in met het vliegtuig ergens heen en helemaal top; met zwembad! Oh dat zwembad. Word er nu nog lyrisch van.

Had eigenlijk 2 banen in die tijd. Mijn 'gewone' baan en mijn eigen bedrijf wat ik in de avonduren erbij deed, maar waarvan mijn accountant aangaf dat het prima liep en ik best ook wel eens iets mocht uitgeven. En meer kosten moest maken die aftrekbaar waren.

Enfin...er was buiten bij dat zwembad een barretje en de Griekse barman (hoppa!) maakte daar o.a. heerlijke IJskoffie. Je moest niet kijken hoe, want gewoon Nescafe en uit een blikje room erbij en ik denk ook suiker, maar het was meer de hele entourage, het eindelijk, eindelijk op vakantie kunnen met het gezin, wat het zo goddelijk deed smaken.

Het jaar daarna zijn we weer geweest. Zo heerlijk. Het jaar daarna ging mijn dochter met een vriendinnetje op vakantie naar Italie en vanaf toen was het over met 'gezins' vakanties. Zij vond het leuker om met een vriendin erop uit te trekken en dat gunde ik haar van harte. Wel dagjes uit hoor. Maar niet ergens in een huisje je in een heel andere omgeving dan thuis weten. Waar je zeker weet dat het goed weer is en zo'n heerlijk zwembad. De zee lag aan de overkant van het appartement, maar die vonden de kinderen nogal zout en dat brandde in de zon weer op je huid. Dus liever het zwembad.

Dat is allemaal voorgoed voorbij. Gelukkig hebben we de IJskoffie nog! Veel ijsklontjes, een schijfje citroen erbij en eventueel aanvullen met wat koud water uit de koelkast. Zalig!

Afbeelding van nots12311 via Pixabay

Gisteren toen de zon bijna onder was mijn bibliotheekboeken ingeleverd. Ze konden alle 3 niet verlengd worden want gereserveerd, dus flink doorgelezen, maar als je de hele middag binnen zit dan gaat dat wel lukken. Maar het was nog steeds tropisch heet rond 21.30 uur en toen ik thuiskwam gutste het zweet van alle kanten van me af.

Had dat klusje natuurlijk ook vanochtend kunnen doen, maar ik had het idee dat het tegen openingstijd al erg heet zou zijn, dus laat mij dan maar in de avond even een stukje fietsen. Dan is de bieb al dicht hoor, maar hebben een postbus waarin je je boeken kan deponeren. Die worden dan de volgende dag afgeboekt.

En ik had een verrassing voor mijn zoon gefroebeld, dus dat ook in de brievenbus kunnen doen. Hij is aan het werk weet ik, maar bij thuiskomst iets grappigs in de brievenbus als het op tijd bezorgd wordt.

Blij met de grote rieten Afrikaanse waaier die ik vorig jaar van mijn dochter kreeg, want had het van die kleine inspanning opeens heel erg warm gekregen. Maar rustig blijven en pas naar bed als het weer normaal voelt en daarvoor even de zweterigheid afspoelen, maakte dat ik toch goed geslapen heb.

Vannacht onweerde het hier, maar geen regen gevallen. Wel een paar keer wat klappen onweer. Daar werd ik even wakker van, maar sliep gelukkig weer lekker door. Nu staat alles tegen elkaar open, de voordeur, de achterdeur en ramen en het waait aardig. Zo direct sluit ik alles weer, want de zon schijnt al in de achtertuin en warmt alles al snel op. Straks de was ophangen, die is denk ik in recordtijd droog en dan hoeft er niets meer verder.

Ben dankbaar dat ik niet in deze hitte verplicht ben buiten te zijn of onder een plat dak moet werken en prettig dat ik me zo even op vakantie kan 'denken'. Het is in de huiskamer nu al 26 graden, zelfs na doorluchten en buiten rond de 30 las ik op de thermometer. Nou ja...rustig blijven, genoeg (water) drinken en dankbaar zijn dat er niets hoeft.

Hoe houden jullie de hitte buiten?

Bertiebo zei

Door de deuren dicht te houden! Maar ik heb makkelijk praten. Ons huis is beneden altijd nogal koel,soms te. Maar nu komt het goed uit.

nicole orriens zei

Overdag alles dicht, en 's nachts luchten maar deze ochtend was het toch erg warm in huis. Dus nu hebben we het idee dat we afgelopen per ongeluk toch de hitte hebben binnengelaten...

Wat superhandig dat je bij jouw bibliotheek altijd kunt inleveren!

Lot zei

we kunnen de warmte niet buitenhouden is het huis niet geschikt voor, te weinig geisoleerd. De slaapkamer is het heetste met 30.3 gr.
Kamer is nu nog 27. Het is uitzitten.

Anoniem zei

Ik heb zonnedoeken buiten voor de ramen, ook voor de twee zolderramen, maar daarvoor moet ik het dak opklimmen, zie ik mezelf niet heel veel meer doen op mijn leeftijd.Steunkousen aan om de voeten niet dik te laten worden(hart werkt hard om bloed rond te pompen)doodmoe omdat ik slecht slaap.Weinig doen, kalm aan de tijd uitzitten.
Hier was de nachttemperatuur buiten 25 graden. Warmer dan binnen dus doorluchten had geen zin. Ik ben wel van plan een split airco te kopen, ja voor die paar hete dagen per jaar, maar echt, hoe ouder ik wordt hoe moeilijker ik door die dagen heen kom. Met meer hittegolven in de toekomst vind ik een airco wel goede investering. En dan gezellig anderen uitnodigen hier te komen!

Niet gelukt ... was hier vannacht nog 30 graden.

Happy Earl Grey zei

Alles dichthouden, maar ondanks dat is het hier binnen 32 graden. Als de zon zakt zet ik alles tegen elkaar open en laat ik de wind door het huis gaan. Hoewel die er niet is hahaha

Ellen Tedaldi zei

24 uur per dag alle ramen en alle binnendeuren open. Nederlanders geloven dat niet, maar het is de enige manier om het binnen koel te houden. Mocht je Duits kennen lezen: