maandag 24 juni 2019

Boekbespreking: De blokkade

Toen ik geen bibliotheekboeken meer thuis had om te lezen, dook ik mijn eigen 'bibliotheek' maar weer eens in en herlas De Blokkade van Renate Dorrestein. Had 'm een aantal jaren geleden aangeschaft, vast nog in de 'goede' dagen.

De Blokkade op Ramsj.nl

Ze onderzoekt in dit boek de oorzaken en gevolgen van een writer's block, iets waar zij op het moment van het met veel lofprijzingen ontvangen roman De stiefmoeder, aan lijdt.  Ze was toen al een eind op weg met haar nieuwe boek, maar vanuit het niets komt er geen letter meer uit haar pen.

Het voelt als liefdesverdriet en ze dondert de half afgeschreven roman dan ook resoluut in de prullenbak. Weg ermee!

Ze gaat onderzoek doen, ook andere schrijvers kampen en kampten hiermee en niet de minsten. Haar zoektocht en ook de omschrijving van het gevoel nooit meer te kunnen schrijven vond ik heel goed weergegeven. Haar angsten en twijfels. En er kwamen herkenbare zaken voorbij. Dat maakte haar boek weer interessanter om te herlezen. Maar ook hoe en wat de impact is van een zelfmoord (van haar jongste zusje). En hoe lang dit doorettert in het leven van de mensen die achterblijven. Zelfs als je denkt dat je ermee klaar bent en alles erover al op papier hebt staan (of geuit).

Aanrader!

Wens jullie voor vandaag koele momenten, maar maak je vooral niet druk.



I

2 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Dat lijkt mij een interessant boek, bedankt voor de tip!

nicole orriens zei

Ik las dit boek ook recent en vond het geweldig. De schrijfstijl van Renate Dorrestein vind ik erg leuk en ook humoristisch.