donderdag 27 juni 2019

Vergissing

Dacht lang dat omdat Man met Hond me vaak 'lieve schat' noemde dat die woorden betekenis hadden. Blijkt dat dit taalgebruik in de stad met de letter A voor iedereen geldt. De leuke klant op de markt is een 'schat', iemand die je even groet is een 'schat', krijg je een drankje in een bar dan ben een 'schat'.

Het woord schat heeft minder waarde voor hem dan ik eraan hecht. Want in mijn familie gebruiken wij dat woord nooit op die manier. Of eigenlijk helemaal niet. Ja, in de betekenis van 'geld', maar niet dat jij voor iemand waarde hebt. En wordt het woord schat wel gebruikt dan snap je dat iemand echt veel van je houdt. Tenzij het een handtastelijk oom is.

Dus vond ik het frappant dat ik op het verkeerde been werd gezet. Hij gebruikte het woord 'schat' als stopwoord, ik stopte bij dat woord en gaf het driedubbele woordwaarde.

Ben momenteel de roman van Arthur Japin over de jeugd van Karin Bloemen aan het lezen. Het lag in de bieb en omdat deze week ook haar eigen boek over haar misbruik uitkwam wilde ik deze (allebei eigenlijk) graag lezen. Geen vrolijke kost, maar dat is misbruik natuurlijk ook niet. En dan gecombineerd met het wegkijken van haar moeder.

En ik las "Mijn vader is een vliegtuig" en nam ook nog een boek van Ted van Lieshout mee. Heee...is het thema-week bij mij thuis of zo? Ik zocht er niet naar, maar vond deze boeken 'zomaar'.

Maar zo'n klein puur mensje - mijn kleinkind -  in huis, in je hart en in je familie zet mij weer aan tot nadenken. Heb ik het goed gedaan als moeder, waarom verwijt ik mijn eigen moeder bepaalde zaken, terwijl ze misschien ook gewoon deed wat in haar mogelijkheden lag - zat er gewoon niet meer in dat dit -, hoe zat het met mijn vader en zijn agressiviteit, zijn psychische ziekte. Hoe doorbreek je die patronen. En laat je verwachtingen los die onhaalbaar zijn.

Hoop dat het voor vandaag haalbaar is dat ik wat minder snel werkende darmen heb. En daardoor meer energie. Voorlopig geen koffie drinken, want daar reageren ze nog te heftig op. Moet ze wat rust gunnen.

Ondertussen een paar broeken voor mijn schoonzoon ingekort. Heb er de tijd voor en kan het dus ben blij dat ik hem even kan helpen hiermee. Voel ik me nuttig en gaat de tijd lekker snel. Helemaal zen achter de naaimachine. Heb in die kamer sinds kort ook een heel oud radio/casetterecorder/dvd-spelertje staan. Vooral met de radio aan (kan maar op 1 zender) is het prettig werken. Geluid en vrolijkheid  ipv stilte om me heen.


Afbeelding van Oberholster Venita via Pixabay





7 opmerkingen:

Anoniem zei

Neem eens kefir (smaakt karnemelkachtig) twwe of drie keer perdag. Steeds diarrhee is niet goed, je verliest ook allerlei waardevolle stoffen.

Happy Earl Grey zei

Lekker met dit weer al dat leesvoer. Geniet rvan!

Bertiebo zei

Ik ga dat boek van Karin Bloemen geloof ik niet lezen. Heb wel Buiten is het feest gelezen en een uitgebreid interview met Bloemen. Wat een narigheid, wat een verdriet

pourquoi pas ??? zei

Iemand die ik heel graag mocht, een vrouw, omhelsde me altijd alsof ze me nooit meer los zou laten als we elkaar tegenkwamen op straat. Oh wat was ze blij om mij te zien en we moesten snel afspreken. Ik geloofde het. Totdat ik haar op een feestje zag dat ze bij iedereen precies hetzelfde deed. Ik was erg teleurgesteld. Zou niet eens het ergste zijn als ze nu nog steeds roept we moeten snel afspreken. Ik doe nu voorzichtig een stapje naar achteren

Sylvia zei

Ik wantrouw per definitie mensen die teveel complimentjes maken en koosnaampjes gebruiken.
Daar is iets mis mee...

nicole orriens zei

De inflatie van het woord 'schat'. Ik snap je helemaal. Ik hecht er ook heel veel waarde aan, en stel me ervan alles bij voor als iemand dat tegen me zet. Best een koude douche als een ander het als stopwoordje gebruikt dan.

Anoniem zei

Haha, ik woon al 30 jaar in Amsterdam, maar ervaarde en ervaar precies hetzelfde als jij. Had al wel snel door dat 'schat' een stopwoordje was, maar moet me altijd inhouden om niet lelijk te kijken als iemand dat zegt. Omdat ik weet dat het nep is. In het milieu waar ik vandaan ook (ook gelovig, protestants) werd dit woord ook nooit gebruikt.